Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 29 januari 2010, 09:39
Linus & Paul, executive creative directors på Mother New York, som blir årets byrå i USA.
Hur känns det?
– Det känns helt knäppt för att vara ärlig. Helt otroligt. Det här har väl aldrig hänt?... ”Ståpäls” för att citera Gunde Svan.
Svenskar blir USA:s bästa byrå. Det är nästan så att man brister ut i ”Du gamla du fria …”. Hur stolta är ni?
– Klart omtumlande. Vi har suttit och nypit oss i armarna hela dagen så att vi har blåmärken. Snart kommer våra armar att se ut som svenska flaggan.
Vad är det som gör Mother NY till Årets byrå i USA?
– Motiveringen är väldigt fint uttryckt i Creativitys artikel (och på www.mothernewyork.com), men framför allt är det för att vi har byggt upp ett intressant företag, och att vi gör väldigt många olika grejer.
Varför vinner ni?
– För att vi har kul ihop och aldrig glömmer bort vilka vi är.
Vad är ni stoltast över att ha åstadkommit under året?
– Kulturen på byrån. Fan vad skoj det är att gå till jobbet! Och ännu roligare när Nicke kom hit.
Dessutom är Madre i Buenos Aires årets byrå i Argentina och Mother UK utsedd till decenniets byrå.
Vad är nätverkets hemliga vapen?
– Vi tror på rolighetsteorin. Vi gillar helt enkelt varandra och det vi gör, och så har vi kul.
Hur firar ni?
– Vi tänkte flyga in en lastpall med Norrlands Guld och OLW:s nya bearnaisechips. Äh, det var ett skämt, men det vore fanimej gott.
Och hur ska ni hålla i detta?
– Äh, vi har fötterna på jorden. Vi kan bli bättre. Det är bara gå ner i gruvan igen. Det finns inga genvägar. Jobbar man hårt och struntar i att följa andra så händer det grejer. Och så ska man vara snäll.
Ulrika Fjällborg