söndag24 september

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Lisebergs reklamkupp mot Gröna Lund – på Djurgårdsfärjan

Publicerad: 24 april 2023, 12:42

Djurgårdsfärjan med Lisebergs reklambudskap lägger till utanför Gröna Lund.

Göteborgs stora nöjesfält Liseberg startar en reklamkampanj mot deras största konkurrenter, Gröna Lund – i Stockholm: ”Vi tycker att det är kul att busa med Gröna Lund”, säger Lisebergs marknadschef Karl Svedung.

Ämnen i artikeln:

Gröna LundLisebergWelcomKampanjPR-kampanjReklamkampanj

ART

Andreas Rågsjö Thorell

andreas.thorell@resume.se


Nöjesparken Liseberg har köpt en av Clear Channels medieytor på färjan som går mellan Slussen och Gröna Lund, en färja som många av Gröna Lunds besökare färdas med. På ena sidan av färjan lyder texten: “Dagens bästa åktur. Med lite flyt går den till Göteborg och Nordens största nöjespark.” På andra sidan står det följande: “Liseberg 100 år. Fira en riktig kalassommar i pirr-i-magen-huvudstaden.” I kampanjen har Liseberg delvis samarbetat med mediebyrån OMD samt deras reklambyrå Welcom.

Djurgårdsfärjan med Lisebergs reklambudskap.



Kampanjen har uppmärksammats av Expressen, Sveriges Radio P4 och Göteborgs posten.

Lisebergs marknadschef Karl Svedung förklarar reklamkampanjen så här:

– Vi fyller 100 år och vill uppmärksamma det. Vi tycker att det är kul att busa med Gröna Lund.

Liseberg och Gröna Lund har som två av Sveriges mest populära nöjesparker länge varit konkurrenter. Denna typ av blinkning är inget nytt. Under Gröna Lunds premiär lät Liseberg en stor luftballong i form av en Lisebergskanin flyga över nöjesparken. Gröna Lund har även låtit 100 personer i full Gröna Lund-mundering stå och köa utanför Liseberg i samband med nöjesfältets öppning i Göteborg.

Till Expressen säger Gröna Lunds informationschef, Annika Troselius, följande:

– Vi har genom åren varit duktiga på att busa med varandra. Vi gillar varandra jättemycket, så vi tycker det är roligt att ha glimten i ögat. Vi är mer kollegor än konkurrenter, eftersom vi ligger så långt ifrån varandra.

Lisebergs marknadschef Karl Svedung hänvisar till artikeln och hälsar att han helt håller med.

Liseberg har nyligen öppnat ett nytt hotell vilket ska göra nöjesparken mer relevant för besökare som bor långt bort. Hotellet, Grand Curiosa, öppnade den 22:a april. Den aktuella kampanjen är en del av planen för att expandera nöjesparken.

Reklamen som täcker färjan på SL:s linje 80 kommer att rulla mellan vecka 17 och vecka 31.

Ingrid Axland

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev