Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Lista: här är nätfiskarnas favoritvarumärken

Publicerad: 22 oktober 2021, 11:14

Foto: Motortion

IT-säkerhetsföretaget Check Point Software Technologies rapport om nätfiske listar de varumärken som oftast används i samband med bedrägeriförsök.


Ämnen i artikeln:

MicrosoftAmazonDHLGoogleWhatsappNetflixLinkedinFacebookVarumärken

I rapporten Brand Phishing Report redogör Check Point Software för utvecklingen av nätfiske under tredje kvartalet 2021, alltså juli till september. Nytt för kvartalet är att sociala mediers varumärken kvalar in bland topplistan hos bedragare. 

Varumärkena används för att komma åt personlig information eller bankuppgifter. Man utnyttjar deras trovärdighet genom att skapa domännamn med liknande namn, till exempel Mikrosoft i stället för Microsoft.

– Cyberkriminella försöker ständigt förnya sig i försöken att stjäla människors personuppgifter genom att efterlikna ledande varumärken. Det kan ofta vara svårt att uppmärksamma en felstavad domän, ett felaktigt datum eller ett falskt e-postmeddelande. Därför uppmuntrar jag användare att tänka efter en extra gång innan de öppnar bilagor eller klickar på länkar, säger Mats Ekdahl, säkerhetsexpert hos Check Point Software.

Microsoft var det varumärke som användes flitigast under kvartalet, en trend som håller i sig från resten av året. Efter Microsoft kommer Amazon och därefter DHL, som tappat placering i jämförelse med andra kvartalet.

Varumärkena som globalt utnyttjades mest för nätfiske under Q3 2021 (Q2 2021)

Microsoft, 29 procent (45 procent)

Amazon, 13 procent (11 procent)

DHL, 9 procent (26 procent)

Bestbuy, 8 procent (4 procent)

Google, 6 procent (3 procent)

Whatsapp, 3 procent*

Netflix, 2,6 procent*

Linkedin, 2,5 procent (3 procent)

Paypal, 2,3 procent (0,5 procent)

Facebook, 2,2 procent*

*Varumärkena var inte bland de tio mest använda under förra kvartalet, därför saknas jämförelsesiffror.

 

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.