Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Lista: Svenska bolagen som lägger miljonbelopp på lobbying i USA

Publicerad: 1 november 2022, 10:30

Foto: TT

14 av Sveriges största företag har tillsammans lobbat för över 100 miljoner kronor i USA under 2022, skriver Dagens Opinion.

Ämnen i artikeln:

NyheterLobbying

R

Redaktionen

red@resume.se


Dagens Opinion har kartlagt de svenska bolagens spendering på lobbying i USA där 14 av de 100 största bolagen i Sverige – sett till omsättning – har registrerat köp av lobbying i USA. 

Totalt har de svenska bolagen spenderat totalt 101 miljoner kronor på lobbying i USA under de tre första kvartalen 2022. För 2021 steg siffran för helåret till 131 miljoner kronor. Fortsätter lobbyspenderingen på samma nivå kommer siffrorna för 2022 landa på 134 miljoner kronor.

De svenska bolagen anlitade totalt 124 lobbyister 2021. Genomsnittet visar att de svenska bolagen kommer att anlita totalt 155 lobbyister under 2022.

På listan över den totala spenderingen 2022 ligger Astra Zeneca i topp, som har lagt 46,7 miljoner kronor på lobbying och använt sig av 44 lobbyister. Näst störst är Ericsson som spenderat 11,5 miljoner kronor och aktiverat 15 lobbyister. Saab är tredje störst och placerar sig hittills under 2022 före både Volvo och Spotify.

De företag som redan under årets tre första kvartal har en högre lobbyspendering i USA jämfört med 2021 är SKF (+4 procent) och Ikea (+83 procent).

Foto: Dagens Opinion

Om undersökningen

Veckans Brief, Dagens Opinions betalda veckomagasin, har använt databasen Opensecrets för att få fram de svenska bolagens spendering på lobbying i USA under åren 2021-2022. Detta genom frisökning baserat på de 100 största bolagen i Sverige, sett till omsättning. Opensecrets redovisar spenderingen i dollar. Veckans Brief har använt dollarkursen 10,85 (27 oktober) för att omvandla spenderingen till svenska kronor.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev