Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Livsmedelsbranschen tappar förtroende

Publicerad: 14 februari 2013, 07:53

Medan förtroendet för livsmedelsbranschen ökar globalt, sjunker det i Sverige.


Ämnen i artikeln:

Edelman

Förra året redovisade PR-byrån Edelman i sin Trust Barometer att  förtroendet för livsmedelsbranschen ökade. I årets Barometer faller  förtroendet.

Trust Barometer redovisar två grupper: allmänheten och informerade respondenter. De senare är ett urval av människor som är 25-64 år, universitets- eller högskoleutbildning, höginkomsttagare samt uppger att de konsumerar nyhetsmedia flera gånger i veckan och följer debatten löpande

Sett globalt så ligger ökare förtroendet för livsmedelsbranschen; antalet välinformerade respondenter som har förtroende för branschen har ökat med 10 procentenheter från 56 procent till 66 sedan 2009.

Bland de svenska välinformerade svarandena steg förtroendet från 46 procent 2009 till 62 procent 2012. Men sedan sjönk förtroendet till 56 procent i årets undersökning.

Om man ser till den generella gruppen i svarande i Sverige så har förtroendet för livsmedelsbranschen sjunkit från 57 till 54 procent mellan undersökningarna 2012 och 2013.

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

Edelman

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.