Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 14 februari 2013, 07:53
Medan förtroendet för livsmedelsbranschen ökar globalt, sjunker det i Sverige.
Ämnen i artikeln:
EdelmanFörra året redovisade PR-byrån Edelman i sin Trust Barometer att förtroendet för livsmedelsbranschen ökade. I årets Barometer faller förtroendet.
Trust Barometer redovisar två grupper: allmänheten och informerade respondenter. De senare är ett urval av människor som är 25-64 år, universitets- eller högskoleutbildning, höginkomsttagare samt uppger att de konsumerar nyhetsmedia flera gånger i veckan och följer debatten löpande
Sett globalt så ligger ökare förtroendet för livsmedelsbranschen; antalet välinformerade respondenter som har förtroende för branschen har ökat med 10 procentenheter från 56 procent till 66 sedan 2009.
Bland de svenska välinformerade svarandena steg förtroendet från 46 procent 2009 till 62 procent 2012. Men sedan sjönk förtroendet till 56 procent i årets undersökning.
Om man ser till den generella gruppen i svarande i Sverige så har förtroendet för livsmedelsbranschen sjunkit från 57 till 54 procent mellan undersökningarna 2012 och 2013.
Krister Berntsson
Ämnen i artikeln:
Edelman