söndag24 september

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Ljuset i tunneln – antal varsel och arbetslösa minskar i branschen

Publicerad: 16 augusti 2021, 13:10

När coronapandemin bröt ut förlorade många sina jobb. Foto: NataBene/Getty Images.

Coronapandemin har skapat stora svallvågor i näringslivet. Men enligt statistik som Arbetsförmedlingen tagit fram åt Resumé ligger det värsta bakom oss. Både vad gäller antal varslade och arbetslösa inom marknadsföringsbranschen.

Ämnen i artikeln:

Arbetsförmedlingen

ART

Andreas Rågsjö Thorell

andreas.thorell@resume.se


Under coronapandemins första månader, efter utbrottet våren 2020, drabbades enormt många människor inom marknadsförings- och kommunikationsbranschen av varsel. Den totala siffran uppgår till 4745 drabbade personer, fördelat på 207 varsel.

Under samma period 2021 har siffrorna minskat – och det rejält. Mellan mars och juli i år lades 37 varsel i branschen, vilket drabbade 626 personer.

Tittar man på antalet arbetslösa inom marknadsföring och kommunikation ser siffrorna också glädjande ut. Från att pilarna pekade uppåt månad för månad under mars till juli i fjol kan vi nu se en nedåtgående trend under samma period 2021.

Extra glädjande är detta med tanke på att trenden i Sverige, över alla branscher, är den motsatta. Enligt siffror från SCB var 8,3 procent av svenskarna mellan 15-74 år arbetslösa år 2020. Den siffran steg till 10,3 procent när det första halvåret 2021 summeras.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Infogram är blockerad under “Visa våra partners”.

 

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev