Nyheter
Ljuset i tunneln – antal varsel och arbetslösa minskar i branschen
Publicerad: 16 augusti 2021, 13:10
När coronapandemin bröt ut förlorade många sina jobb. Foto: NataBene/Getty Images.
Coronapandemin har skapat stora svallvågor i näringslivet. Men enligt statistik som Arbetsförmedlingen tagit fram åt Resumé ligger det värsta bakom oss. Både vad gäller antal varslade och arbetslösa inom marknadsföringsbranschen.
Ämnen i artikeln:
ArbetsförmedlingenUnder coronapandemins första månader, efter utbrottet våren 2020, drabbades enormt många människor inom marknadsförings- och kommunikationsbranschen av varsel. Den totala siffran uppgår till 4745 drabbade personer, fördelat på 207 varsel.
Under samma period 2021 har siffrorna minskat – och det rejält. Mellan mars och juli i år lades 37 varsel i branschen, vilket drabbade 626 personer.
Tittar man på antalet arbetslösa inom marknadsföring och kommunikation ser siffrorna också glädjande ut. Från att pilarna pekade uppåt månad för månad under mars till juli i fjol kan vi nu se en nedåtgående trend under samma period 2021.
Extra glädjande är detta med tanke på att trenden i Sverige, över alla branscher, är den motsatta. Enligt siffror från SCB var 8,3 procent av svenskarna mellan 15-74 år arbetslösa år 2020. Den siffran steg till 10,3 procent när det första halvåret 2021 summeras.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Infogram är blockerad under “Visa våra partners”.