Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Ljuset på andra sidan tunneln lyser starkt för byråer som vill förändras"

Publicerad: 25 december 2018, 09:14

Magnus Jakobsson, John Mellkvist, Amanda Oxell och David Borg.

Sist ut i Resumés enkät i 2018 är Magnus Jakobsson Åkestam Holst, John Mellkvist Mindmakers, Annonsrådets Amanda Oxell och David Borg på Borg & Owilli. God jul och gott nytt år!


Magnus Jakobsson, creative director Åkestam Holst

Årets mest samtida:
Svår fråga, men på sätt och vis tror jag att Donald Trump sammanfattar tiderna vi lever i allra bäst. Bitterhet och ilska förpackat som en enda stor fördummande såpopera de flesta hatar, men ingen kan sluta titta på.

Årets ängsligaste:
Hela vår samtid präglas av relativt jämntjock ängslighet. I vår bransch är de ängsligaste de som med planerad frekvens skriver uselt kamouflerade säljkrönikor i våra branschorgan. Inspiration ska vara resultatet av läsningen, inte massiv irritation.

Årets upplevelse:
Mina bästa upplevelser baseras nästan uteslutande på andras framgång och lycka. Jag tycker att det är underbart när ambitiösa kreatörer jag jobbar med vinner priser i reklamtävlingar, när effektivt livsbejakande samarbete i våra team leder till framgång i pitcher och när mina barn lyckas bättre än de kanske trott på prov i skolan t ex. Så även i år.

Årets klyscha:
De av förbluffande tomhet ekande "lärdomarna" om "content" alltför ofta signerade personer som faktiskt aldrig någonsin skapat bra content. Synd att en så potentiellt sett kreativ och lustfylld kategori kapats av alltför många gårdfarihandlare, även om undantag givetvis finns.

Årets story:
Mängden artiklar om klimathotet. Det börjar bli dags att göra något åt saken. Eller åtminstone göra allt man kan. Varje kreativ person borde själv ta ansvar för att hitta nya vägar framåt för planeten. Den svenska start-upen DOconomy, som är en smart banktjänst för dig som vill klimatkompensera allt du köper utan att behöva lyfta ett finger, är ett bra exempel. Då detta inte är en krönika, kan jag kosta på mig att nämna det. Jag säljer bara planetens överlevnad.

Årets dumhet:
Finns många dumheter. Men om vi stannar inom ramarna för vår bransch: Att kreativ opportunism fortfarande genererar idélösa "blixtkampanjer" är ett bevis på att den diametrala motsatsen till kreativitet existerar. "An event just occured. Check us out! We like...made a comment about it in an ad.... " Nöj er inte med att kommentera aktuella händelser. Skapa istället egna idéer som reflekterar samtiden.

Årets reklam:
Lite halvtrist svar kanske, men Banksys spektakulära auktions-stunt var årets bästa reklamidé, även om det "bara" var reklam för Banksys konstnärskap. Den uppsjö "blixtkampanjer" det strimlade verket genererade var årets allra sämsta reklam.

Årets drama:
Mitt ständig nedröstade förslag om att förbjuda frukosten på byråer. Det finns bättre sätt att skapa en bra och inspirerande arbetsplats än att erbjuda alla en gratis leverpastejmacka 08.00. Ett kokt ägg har aldrig fört kollegor närmare varandra. Men tyvärr verkar jag vara den enda som tycker så.

Nästa år lovar jag:
Att till varje pris utveckla branschens i princip mumifierade tillstånd. Intelligens, mod och kreativ talang har till alltför stora delar ersatts av felaktigt applicerade algoritmer och okalibrerad automatisering ivrigt påhejad av kapital och maktgalna lycksökare vars kreativitet endast sträcker sig till den smörkniv man motvilligt gjorde i slöjden.
Jag ska som sagt fundera på hur jag ska hantera de kommande tio åren, mer specifikt hur jag ska gjuta grunden till en modern plattform för kreativ talang och skapa nya intressanta affärsmodeller för kreativ kommunikation. Känner enorm energi inför det stålbad kommunikationsbranschen står på randen av. I den flodvåg av smält stål som kommer i kölvattnet av den sannolika lågkonjunkturen finns det inte många livbåtar att tillgå. Att det är dags att börja skissa på alternativ till att bli en koralltäckt staty på havets botten, står bortom allt tvivel. Jag säger inte att branschen i sin nuvarande form är på väg att gå under. Jag skriker det i en gyllene megafon märkt "Endast för 100 procent fakta". Men ljuset på andra sidan tunneln lyser starkt för de byråer som har energin, förutsättningarna och viljan att förändra och själv förändras. För alla andra: Inget ljus, ingen tunnel.

John Mellkvist, head of future Mindmakers

Årets mest samtida:

Att ta ställning och att välja sida. Subjektivitet och om man vill – polarisering. Att lita till sin inre moraliska kompass. Trenden märks hos både individer och varumärken. Ett bra exempel är Nikes lika uppmärksammade som omdiskuterade kampanj med San Francisco 49ers quarterback Colin Kaepernick. "Believe in something. Even if it means sacrificing everything".

Årets ängsligaste:
Att fortfarande skriva "digital" framför allt möjligt. Det är som att lägga till "som andas syre" varje gång en människas namn nämns.

Årets upplevelse:
Nasa InSights direktsända Marslandning och insikten om de flesta svåra projekts genomförbarhet vid en snabb jämförelse.

Årets klyscha:
"Du är överkvalificerad"

Årets story:
#Metoo

Årets reklam:
Alltid lätt att tänka Super Bowl-stort här. Men tidsenligt subjektivt svarar jag Nike igen. Filmen "Late bloomer" med den 81-åriga maraton-debutanten Marjorie är både tårögt vackert berättad och krasst framtidsutstakande. Ett litet löpsteg för Nike, men ett rejält sjumilakliv för mänskligheten.

Årets dumhet:
Är inte mycket för att exploatera eller rangordna dumhet. Har inte heller läst boken "Omgiven av idioter", men den har synts överallt under året som gått.

Årets drama:
Jämnt skägg mellan Svenska Akademien och Regeringsbildningen.

Nästa år lovar jag:
Att göra så gott jag kan, på områden där jag kan göra gott.

Det ska jag göra i jul:
Äta svärmors gudomligt goda Janssons frestelse.

Amanda Oxell, Annonsrådet

Årets mest samtida:
I branschen så är det All of Us, ett nätverk som ämnar att öka mångfald och inkludering i reklam och kommunikation.

Årets ängsligaste:
De är många i år. Åsa Lindeborg på Aftonbladet toppar dock, det är få som vågar vara så ogenerat populistiskt opportunistiska i sitt ifrågasättande av allt som har med Metoo att göra som hon.

Årets upplevelse:
Sara Danius under Nobel-dagen.

Årets klyscha:
Backlashen. "Alltså jag tycker ju att det här med Metoo är jättebra och så, men..."

Årets story:
Cambridge Analytica. Skandalen som fick Facebook att äntligen börja prata om saker som är viktiga.

Årets reklam:
Försvarsmaktens "We don't always march straight". Den känns välförankrad, vilket jag också hoppas att den är.

Årets dumhet:
SVT:s val av Mikael Persbrandt som uppläsare av Nyårsklockan.

Årets drama:
Horace Engdahls makalösa slowmo-färd över stupet och ned i den svindlande avgrunden. Jag skulle ge mycket för att få sätta mig ned med honom. Föreställ er alla saker vi skulle kunna prata om!

Nästa år lovar jag:
Att öva på det här med att vara i det berömda "nuet". Det är väldigt knepigt att njuta av livet och dess framgångar om man i tanken hela tiden är i "nästa projekt" eller "nästa punk på dagordningen".

Det ska jag göra i jul:
Jag firar med familj, hästar och hundar i Skåne.

David Borg, creative director BorgOwilli

Årets mest samtida:
När jag åkte förbi ett café med en nästan urladdad Voi-cykel och vid fönstret satt filmregissören Roy Andersson och tittade med avsmak på mig och sin samtid när jag långsamt rullade förbi. Jag gissar att det blir en filmscen i hans nästa film.

Årets ängsligaste:
Allt jäkla tjafs om vad man får säga, skämta eller sjunga om. Att all konst och kultur måste vara i stöpt i samma form är inte speciellt bra för någon.

Årets upplevelse:
När jag satt på Frantzén en fredag i februari och såg live när Björn Frantzén fick samtalet från Guide Michelin att han nu har tre michelinstjärnor och borde dyka upp i Köpenhamn på söndagen. Det var ganska mäktigt att se. Att vara på plats i Kalmar och närvara när AIK tog SM-guld var inte heller dumt.

Årets klyscha:
Della Q.

Årets story:
Pojkarna från Thailand som satt fast i en grotta. Tight story. Samtidigt dog väl ett par tusen personer ute i medelhavet.

Årets reklam:
Tråkigt svar men IKEAs Pee Ad är i en egen division.

Årets dumhet:
Att jag pitchade för en kund att vi ville fejka ett terroristattentat i deras vägnar. Det var utan tvekan årets dumhet men också en briljant idé.

Årets drama:
När jag blev arresterad en kväll under festivalveckan i Cannes pga hjälpte en tant som svimmade för att hon var nära att köra på mig. Poliserna trodde att jag försökte brotta ner henne för att sno hennes bil.

Nästa år lovar jag:
Att pitcha en dummare idé än ett fejkat terroristattentat.

Det ska jag göra i jul:
Åker iväg på juldagen med Simon Strand till Mexiko i två veckor. Ni kommer kunna följa det i våra sociala medier.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.