Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Lobbyarmén har landat

Publicerad: 2 juli 2013, 05:51

Foto: Janne Sundling

Saab satsar stort i Almedalen för att sälja in super-Jas. Om schweizarna inte köper vill för Gripenprojektet. Saab att svenska folket tar hela 90-miljardersnotan. Företaget har en armé av lobbyister och konsulter, de fl esta direkt från politiken eller försvaret. Men nu kräver Folkpartiets Allan Widman karenstid.


Ämnen i artikeln:

AlmedalenSaab

Almedalen har precis varvat upp inför ännu en intensiv lobbyvecka. Klockan är 10.13 på söndag och ubåtsbärgaren Belos håller på att lägga till i Visby hamn. Vid relingen väntar ÖB Sverker Göranson på att få beträda den försvarslösa ön.

Då dånar två Gripenplan in och dränker staden i ett dån. Det är "Fisken" som vill visa politikerna att de finns. "Fisken" är knektslang för flygincidentberedskap och består av en rote jaktplan, tänkt att stå i högsta beredskap om något flygetyg hotar kränka landets gräns. Den här veckan var de, som så ofta, baserade på Visby flygplats.

Många trodde nog att Sverige hade beredskap dygnet runt, men vid den ryska flygövningen utanför Gotska Sandön i påskas visade det sig att landet bara har råd med beredskap kontorstid.

Gripenuppvisningen är möjligen Almedalens enskilt dyraste event i storleksklassen 100 000 kronor. Den är ett led i en massiv lobbysatsning från Saab och Försvarsmakten, som fått mycket spö efter ÖB:s utspel om "enveckasförsvar" och "Fisken" som firade påsk.

Saab och försvaret har gemensamma intressen: 2015 ska ett nytt försvarsbeslut tas, då har Schweiz sannolikt just röstat nej till att köpa Gripen.

Försvaret vill ha mer pengar, Saab behöver övertyga svenskarna om att de behöver en ny version av Gripen, ofta kallad super-Jas, till en kostnad av minst 90 miljarder kronor. Kruxet är att riksdagsbeslutet om Super-Jas kan hävas om inte Schweiz eller någon annan nation köper planet.

Därför vill Saab lobba i tid och spar inte på krutet. 15 personer är på plats i Almedalen och medverkar i ett dussin seminarier. I dag är "flygets dag" och Saab har lockat försvarets insatschef, förre flygvapenchefen, Anders Silwer till seminarium med chefen för Gripen Sverige, Ulf Nilsson, och chefsprovflygaren Rickard Ljungberg för att framhålla Gripens fördelar.

– Det här är ett bra tillfälle att träna det vi behöver träna, säger Thomas Johansson, head of corporate communications, med bakgrund som presschef hos förre kulturministern Leif Pagrotsky. Det är folk som är intresserade av försvars- och säkerhetsfrågor. Gripen och luftförsvaret är där en viktig del.
Under tisdagen kommer man att kunna provflyga Gripen i en simulator på Visby Hotell.

– I Schweiz blir det troligen en folkomröstning nästa sommar. Det är den process de ser ut att välja. Inför det vill vi naturligtvis informera om Gripens förmåga. Vi får se vad Schweiz tar för ställning. Vi behöver vara där och informera deras motsvarighet till FMV och deras parlament.

Gripen är väldigt närvarande där. Thomas Johansson hoppas att våra politiker ska köpa en ny Gripen och kunna använda bemannade stridsflygplan till 2040.

– Det förefaller finnas en hyfsad enighet om satsningarna i dag. I försvarsberedningen är sex partier överens. Här i Almedalen har vi fokus på Gripen, innovationsfrågor, hur vi agerar i CSR-frågor och exportfrågorna. Men det handlar inte om någon marknadsföring.

Inget annat försvarsföretag verkar ha samma dragningskraft på tidigare militärer, politiker eller tjänstemän. Måste Saab ha så många anställda från den politiska miljön?
– Ja, säger Thomas Johansson, vi skiljer ju ut oss från företag som säljer mot konsument eller b2b. De har inte samma behov av att kunna samhällsmaskineriet. Här handlar det om stora affärer och stora processer. Att det finns flera med politisk bakgrund i Saab är inte konstigt. Men det är bara två som jobbar specifikt med PA: Michael Mohr och Marcus Johansson. Inom corporate communications är vi 13–14 personer.

Men de snabba övergångarna från försvarsdepartementet, FMV eller Försvarsmakten till vapenindustrin har ifrågasatts. Ena dagen köpare med full insyn i behov och konkurrens, nästa dag säljare.

– Att personer med strategisk kännedom om svenska statens planer över en natt byter sida av förhandlingsbordet gynnar inte de svenska skattebetalarna, säger Folkpartiets försvarsexpert Allan Widman. Jag har förgäves försökt lyfta den frågan. Politiker behöver ju inte byta jobb så snabbt, de är ju ändå försörjda en tid. Och militärer har ju goda pensionsvillkor.

I försvarsberedningens slutbetänkande 2008 fanns ett förslag om att utreda karensfrågan, vad hände med det?
– Jag misstänker att det föll på bristande politiskt intresse i regeringskansliet, säger Allan Widman.

Nu sitter Allan Widman i den nya försvarsberedningen som om ett år ska lämna sin slutrapport.

– Jag tänker väcka frågan om karens igen. I Norge och Storbritannien måste de ha en karenstid. Försvarssektorn är ett kritiskt område, vi handlar ju materiel för 18 miljarder om året.

Janne Sundling

Ämnen i artikeln:

AlmedalenSaab

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.