Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Lobbyisten som du inte ska se röken av

Publicerad: 4 juli 2013, 06:59

Foto: Krister Berntsson

När tobaksindustrins lobbyister jobbar i Almedalen handlar det inte om seminarier eller event. Det handlar om ett lågmält arbete där branschen samtalar med lagstiftare och myndigheter.


Ämnen i artikeln:

Almedalen 2013

För tobaksindustrin är Almedalsveckan en viktig vecka. Alla de vill prata med finns här och det är inte svårt att få till möten och samtal. Men några stora event och seminarier är inte aktuellt.

– Vi jobbar med möten, säger Markus Lindblad, head of corporate and regulatory affairs, för British American Tobacco Sweden. Vi pratar med myndigheter och i viss mån lagstiftare och mycket handlar om hur lagstiftningen ska efterlevas.

Ett problem för tobaksindustrin i Sverige är naturligtvis den illegala införseln av cigaretter. Totalt minskar rökningen i Sverige med 1 till 2 procent årligen, men om smugglingen minskade skulle den legala marknaden kunna öka samtidigt. Det finns även en mängd andra risker förenade med konsumtion av smuggelcigaretter som att de kan vara pirattillverkade utan kontroll. Det gör att kampen mot illegal hantering blir viktig för branschen.

– Situationen för tobaksindustrin i Sverige ser annorlunda ut än för de flesta andra EU-länderna eftersom vi genom snuset redan har minskat rökningen kraftigt. De inskränkningar som EU driver igenom har en mindre effekt för oss än för länder där det inte traditionellt funnits alternativ till rökningen.

När EU vill stoppa smaksättning och tillsatser i tobak, får det konsekvenser för det svenska snuset, trots att det bara är i Sverige som snuset får säljas. Men det verkar som om de svenska snustillverkarna kan andas ut, åtminstone för tillfället.

– De förslag som vi har tittat på, känns bra för oss både när det gäller smaksättning och tillsatser, säger Markus Lindblad. Det ser ut som om vi kommer att klara den frågan. Men vi har inte sett vad slutförslaget blir än.

I BAT:s produktportfölj finns bland annat för svenskarna klassiska varumärken som Prince, Bellman Siesta och Hamiltons blandning. Bland snuset finns de relativa nykomlingarna som storsäljaren Granit och Knekt.

– Det är viktigt att påpeka att vi inte arbetar för att öka tobaksbruket, säger Markus Lindblad. När vi är här verkar vi för marknadsfrihet, yttrandefrihet och att vuxna informerade människor ska ha rätt att göra sina egna val.

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

Almedalen 2013

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.