Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag04.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Löfven gav sitt stöd till kritiserade Saudiartikeln

Publicerad: 9 April 2015, 05:53

Kände till artikeln.

Löfven kände till näringslivstopparnas artikel, Jeremy Clarkson är tillbaka på BBC och annonsfritt Youtube är snart här. Läs fler nyheter i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

DNBurger KingStefan LöfvenJeremy ClarksonSVTBBCYoutubeIS

Löfven gav sitt stöd till kritiserade Saudiartikeln
För någon månad sedan publicerades en debattartikel i DN underskriven av 31 näringslivstoppar, bland andra Stefan Persson och Cristina Stenbeck, ordförande i Kinnevik. De menade att Sveriges trovärdighet står på spel och ville att regeringen ska respektera det kritiserade samarbetsavtalet med Saudiarabien, vilket rörde upp mycket känslor. Nu framkommer det att statsminister Stefan Löfven kände till artikeln i förväg och uppmuntrade till publiceringen, skriver SvD.

Enligt källor till tidningen hoppades statsministern in i det sista på att det skulle vara möjligt att behålla avtalet för att inte riskera Sveriges trovärdighet internationellt eller svenska företags affärsmöjligheter. Källorna uppger också att när artikeln väl var publicerad och kritiserades, var Löfven inte intresserad av att backa upp den.

Via sin pressekreterare kommenterar Stefan Löfven till SvD:
"Statsministern fick i förväg vetskap om debattartikel existens och dess innehåll. Han har därefter inte uttalat sig uppmuntrande om debattartikeln".

Jeremy Clarkson tillbaka på BBC
Jeremy Clarkson slog en Top Gear-producent och sparkades från programmet. Men bara efter två veckor är han tillbaka på BBC, som också sänder Top Gear. Den här gången i programmet "Have I got news for you".
– Han är inte förbjuden att synas i BBC, säger en talesperson för BBC, enligt The Guardian.

Annonsfritt Youtube snart här
Sedan tidigare är det känt att Youtube planerar att släppa en betald, annonsfri prenumerationstjänst. Enligt källor till The Verge ska tjänsten rullas ut inom de närmaste månaderna och kommer att kosta motsvarande 85 kronor. Intäkterna kommer att delas mellan innehållskaparen och Youtube.

SVT-satsning anklagas för att vara kopia
Edit.se heter SVT:s nya ungdomssatsning som leds av Parisa Amiri som tidigare jobbat på Nöjesguiden. Nu riktar flera medieprofiler kritik mot att den är lik sajter som Politism och Nöjesguiden.  Karin Pettersson, politisk chefredaktör på Aftonbladet skriver på Twitter: "SVT startar politism-kopia".
– Det är klart att layouten är lik, men vi håller själva på att göra om vår sajt eftersom det finns brister i den som den ser ut nu, säger Jenny Nordlander, digitalt redaktionsansvarig för nöjesguiden.se till Dagens Media. De har även sökt Parisa Amiri för en kommentar utan att lyckas.

IS-anhängare hackade tv-bolag
Det franska tv-bolaget TV5Monde blev utsatt för en hackerattack av terrorgruppen Islamiska Statens anhängare sent i går kväll. Attacken gäller bolagets sajter, tv-sändningar och Facebooksida.
– Vi kan inte längre sända i någon av våra kanaler. Vi kontrollerar inte längre våra webbsajter och sociala medier, sa TV5Mondes chef Yves Bigot till nyhetsbyrån AFP i natt.

Burger Kings vandrande reklampelare
Joel Burger
och Ashley King tog ett förlovningsfoto framför hamburgerrestaurangen Burger King. Föga förvånande såg hamburgerkedjan potential i namnet och meddelade snabbt att de betalar för hela bröllopet inklusive presenter.  Snabbmatsjätten passade även på att göra reklam för sin hamburgare och önskade paret ett "Whopper of a wedding", skriver State Journal Register.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.