Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Loggan som tar TU in i framtiden

Publicerad: 9 december 2008, 10:45

Tidningsutgivarna har fått en ny, rörlig logotyp. Den symboliserar förändringen både i mediebranschen och som organisationen just nu genomgår. I samband med loggabytet kortas namnet till TU.


Vertikalantikva T symboliserar Tidningsutgivarnas rötter, medan sanserifa U pekar framåt och symboliserar förändring. Detta är dock inte den rörliga varianten. Se den i länken nedan.

Arbetsgivar- och branschorganisationen Tidningsutgivarna blir TU och får ny logotyp. Logotypen är en kombination av ett Bodoni-liknande T och ett kraftigt sanserif-U. Vad som är speciellt är att U:et är animerat, det skiftar hela tiden färg.

Logotypen ska spegla den förändringsprocess som organisationen just nu arbetar i och är det första resultatet av ett större identitetsbyte. Processen handlar om att ta en traditionstyngd aktör in i ett modernare sammanhang, enligt vd Anna Serner.

– Vi kommer eventuellt att få en helt ny organisation från 2010, där arbetsgivardelen i Tidningsutgivarna går samman med Mediearbetsgivarna. Men också bortsett från det står hela mediebranschen inför en enorm förändring från papperstidningar till multikanalspublicering. Då är det viktigt att vi som organisation visar att vi hänger med i och förstår förändringen, säger Anna Serner.

Den gamla logotypen beskriver hon som ”väldigt mycket papperstidning” och tycker inte att den berättade någonting alls. Den nya logotypen tycker hon pekar både mot de historiska rötterna och mot det nya som sker nu.

Designkontoret Silver har varit delaktiga i strategiarbetet och gjort logotypen. Vd Ulf Berlin tycker att logotypen är modig.

– Det finns tyngd och ansvar i logotypen, samtidigt som den fångar utvecklingen. Mediebranschen utvecklas extremt mycket, och organisationen ska vara experten på detta. Det ville vi visa, säger han.

I samband med logotypbytet kommer Tidningsutgivarna också att kalla sig för bara TU. Ett av skälen är att det är enklare att fylla TU med det nya innehållet, än att förändra innehållet i namnet Tidningsutgivarna.

– Tidningar är fortfarande basen i organisationen, men det är inte bara papperstidningar i dag. Jag tycker att TU har tillräcklig tyngd i sig. Vi vill också bredda medlemsbasen, det är svårare med namnet Tidningsutgivarna, säger Anna Serner.

Men att byta logotyp och namn har sina risker. Det viktigaste i ett skifte är att se till att det nya resonerar med dem som ska jobba med det. Det handlar om personal och andra som står organisationen nära.

– Det nya måste ha ett fäste i organisationen. Därför inledde vi processen med ett grundligt researcharbete, säger Ulf Berlin.

Silver har delvis gjort jobbet pro bono. Detta beror dels på att TU inte har så stora resurser, enligt Ulf Berlin.

– För oss har det också varit fantastiskt att göra detta med de ambitioner TU har, så trots de begränsade resurserna var vi sugna på utmaningen, säger han.

Identitetsbytet fortskrider nu, bland annat med implementering av identiteten och uppdatering av webb. Webbarbetet står Starring för. Hur stor investeringen blir i slutänden går ännu inte att säga, enligt Anna Serner, eftersom mycket kommer att göras löpande.

– Men i vårt perspektiv handlar det om en relativt liten investering. Vi kommer också att byta lokal vilket är en stor investering, men det hade vi behövt göra i alla fall, säger hon.

Se den rörliga logotypen här.

FAKTA

Kund: TU (Tidningsutgivarna)
Byrå: Designkontoret Silver
Arbetsgrupp:
André Hindersson och Ulf Berlin, projektledare; Ricky Tillblad och Henrik Billqvist, designer; Caiza Nyman, produktionsledare; Monica Holm, produktionsdesigner

Per Torberger

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.