Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Logotyper, etiketter och skrotade succékoncept – så stöttar branschen och varumärken Ukraina

Publicerad: 1 mars 2022, 12:56

Foto: Silent_GOS

Resumé sammanställer hur byråer och varumärken agerar för att stötta Ukraina efter att landet blivit invaderat av Ryssland.


Ämnen i artikeln:

UkrainakrigetNyheter

Coop erbjuder medlemmar att skänka poäng
Medlemmar i Coops kundklubb kan välja att skänka sina poäng till Unicefs arbete.

Swish underlättar donationer
De senaste dagarna har många skänkt stöd till Ukraina genom donationer. Bland annat har Roder Akelius berättat att hans stiftelse kommer dubbla alla donationer via Unicef och UNHCR under mars. Men redan i slutet av februari hade över 100 miljoner skickats till välgörenhet via Swish. Nu har företaget lagt till en knapp där användare kan swisha direkt till välgörenhet i Ukraina.

Frihetsblått och energigult
Pantone twittrade under torsdagen ut den Ukrainska flaggan på sin ikoniska färgprovs-mall. Färgerna har fått namnen ”freedom blue” och ”energizing yellow”.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Twitter är blockerad under “Visa våra partners”.

När upp är ner
Energibolaget Geab – Gotlands Energi, som är en del av Vattenfall, har passat på att visa sitt stöd till Ukraina genom att vända på sin relativt nya logotyp, så att placeringen passar Ukrainas flagga.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Facebook är blockerad under “Visa våra partners”.

Bright Mind Agency samlar in till behövande
Den svenska digitalbyrån Bright Mind Agencys vd Alexander Morad har engagerat sig i insamlingen från A demand for action, en insamling som leds av debattören Nuri Kino. Tillsammans kommer de på torsdag skicka en långtradare fylld med alltifrån pengar till mat och hygienartiklar till behövande. 

Från öl till bomber
Bryggeriet Pravda Beer Brewery i Lviv i Ukraina har bytt ut produktionen av öl – till att i stället tillverka Molotov-cocktails. Dessa flaskor paketeras med etiketter föreställande Vladimir Putin. Flaskorna som används är för ölen ”Putin Huylo”, som översätts till ”Putin är ett rövhål”. Detta enligt Euronews.com.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Instagram är blockerad under “Visa våra partners”.

Byråer tar ställning för Ukraina
Knowit och norska Maverix är två av de byråer som har tagit ställning för Ukraina i sociala medier. Detta genom att bland annat byta sina profilbilder till bilder av Ukrainas flagga. Den danska byrån Rossen & Company donerar en procent av sitt överskott till Ukraina. I skrivande stund är det 17 000 danska kronor.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Instagram är blockerad under “Visa våra partners”.

Inga annonser med ryska surrikater
Den brittiska jämförelsesajten för finansiella tjänster, ”Compare the Market”, drar tillbaka sina annonser som föreställer surrikater med rysk accent. Det prisbelönta konceptet, framtaget av byrån VCCP, har rullat sedan 2009 och handlar om den animerade ryska oligark-surrikaten Alexsandr Orlov, hans familj och hans vänner. Det är ett av Storbritanniens mest framgångsrika koncept någonsin.

Medieplattformarna flaggar inlägg från rysk statsmedia
Sedan invasionen av Ukraina inleddes i torsdags har Facebooks moderbolag Meta flaggat för att deras plattformar används för desinformationskampanjer av pro-ryska grupper. Som svar på det har man bland annat blockerat en mängd konton. Nu kliver även Twitter fram och markerar alla inlägg som länkar till rysk statsmedia. Det rör sig om fler än 45 000 tweets per dag. Även Youtube agerar och blockerar innehåll från ryska statliga medier i Europa.

Fotbollsvärlden bryter sponsorkontrakt
Inledningsvis kritiserades organisationerna FIFA och Uefa kraftigt för vad många upplevde var svaga ställningstagande. Sedan dess har båda organisationerna förbjudit alla ryska klubb- och landslag från att delta i internationella tävlingar. Uefa har även haft ett långgående sponsorsamarbete med det statliga oljebolaget Gazprom som man brutit. Sponsorkontraktet beräknas vara värt cirka 400 miljoner kronor per säsong. Även den tyska fotbollsklubben Schalke 04 har brutit sitt sponsoravtal med Gazprom. Tyska tidningen Bild har gått så långt att de redigerat bort Gazproms logotyp från alla bilder på Schalke 04-spelare och ersatt den med budskapet ”Freedom for Ukraine”.

Den engelska fotbollsklubben Manchester United har brutit sitt sponsoravtal med ryska Aeroflot, ett avtal som beräknas vara värt cirka 300 miljoner kronor per säsong.

Aller skänker medieutrymme till hjälporganisationer
Sedan förra året upplåter mediekoncernen Aller Media i mars månad annonsutrymme åt en organisation som jobbar för att förbättra utsatta kvinnors situation. Med anledning av kriget avbryter de nu den digitala delen av kampanjen och skänker istället annonsutrymmet till hjälporganisationer som fokuserar på Ukraina. Lauramånaden kommer i stället att genomföras vid ett senare tillfälle.

Consid erbjuder transport, arbete och boende åt ukrainska IT-konsulter
It-konsultbolaget Consid erbjuder ukrainska it-konsulter att komma till Sverige. Bolaget står för transporter, ordnar arbete och boende samt stöttar i praktiska frågor som är kopplade till flytten.

Ukraina temat för nästa års Stockholms filmfestival
Som ett stöd till Ukraina meddelade Stockholms filmfestival häromdagen att landet kommer att vara nästa års festivaltema. Temat kommer att ta sig uttryck i form av filmvisningar och gäster. Festivalen kommer även att, så länge kriget fortsätter, porta alla ryska bidrag. Festivalen äger rum i början av november 2022.

Naturkompaniet samlar in kläder
Den svenska friluftskedjan Naturkompaniet är ett av de bolag som startat en insamling till ukrainare i nöd. Utöver att själva skänka kläder och utrustning uppmanar de andra att skänka praktiska kläder som lämnas in i kedjans butiker. För att få ned kläder och utrustning samarbetar de med stiftelsen Filippus.

Meta och Google drar in annonser från rysk statlig media
Meta och Google har portat ryska statliga aktörer från plattformarnas annonssystem. Båda har även fullständigt blockerat ryska statliga medier som Russia Today och Sputnik.

Samtidigt kämpar flera av plattformarna, däribland Twitter och Facebook, mot att stängas ned i Ryssland. Från Rysslands sida menar man att plattformarna kränker ryska medborgares ”fri- och rättigheter”. Enligt sajten Netblocks är Twitter helt stängt i stora delar av Ryssland.

Japanska Rakuten donerar till Ukrainska aktivister
Streamingbolaget Rakuten har donerat närmare 100 miljoner kronor till den ukrainska regeringen, pengar som därefter kommer skeppas vidare till offer för invasionen. 

Elon Musk donerar Starlink-satelliter
En av de första företagsledarna som agerade var Tesla- och SpaceX-grundaren Elon Musk. Efter att den ukrainske digitaliseringsministern Mykhailo Fedorov bett om det levererade Musk sin Starlink-teknik till landet. Starlink är ett satellit-baserat internet som sedan tidigare finns i stora delar av världen.

Telekombolagen erbjuder gratis samtal till Ukraina
Först ut var Tre och dotterbolaget Hallon som redan under förmiddagen i torsdags gick ut med ett Facebook-meddelande. :”Åtgärden görs för att underlätta kommunikationen för våra kunder som är i Ukraina eller har anhöriga som är drabbade”. Strax därpå följde Vimla och Telenor efter med liknande budskap.

En mängd svenska bolag har därtill skänkt pengar via Röda Korset, SOS Barnbyar, Unicef och Reportrar utan gränser.

Artikeln uppdateras löpande...

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Ämnen i artikeln:

UkrainakrigetNyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.