Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Logotyperna som konsumenterna älskar – och hatar

Publicerad: 8 November 2017, 08:49

Nike, Apple och McDonald's är några av logotyperna som är populära både bland branschfolk och konsumenter.

Foto: Andreas Elgstrand

Splittrade åsikter mellan marknadsförare och konsumenter när AdAge undersöker inställningen till marknadens logotyper.


Ämnen i artikeln:

AdAgeLogotypNikeMcDonald'sAppleCoca-ColaTarget

I tider när varumärken ställer om sina kommunikationsstrategier titt som tätt är logotypen ett av få fasta inslag den visuella kommunikationen. I en onlineundersökning med 1296 marknadsförare och 2201 konsumenter har AdAge undersökt inställningen till olika varumärkens logotyper.

De två gruppernas inställning överenstämmer i hög grad gällande stora varumärken som Apple, Coca-Cola, McDonald's och Target som båda hyllar. Något oväntat hyllar konsumenterna inte Nike's världsberömda "Swoosh" lika mycket som marknadsförarna. För de i branschen toppar Nike-logotypen rankingen medan den för konsumenternna hamnar på en åttonde plats.

I botten på konsument-rankingen hittar vi flertalet digitala startups som Slack, Uber och LinkedIn. Allra sämst tycker konsumenterna om Airbnb. Bland marknadsförare placerar sig amerikanska hälsovård- och läkemedelsföretag som Anthem och UnitedHealthCare.

Top 10 logotyper för konsumenter:

1. Coca-Cola
2. Apple
3. Target
4. McDonald's
5. Gerber
6. Quaker
7. Google
8. Nike
9. Dunkin Donuts'
10. Planters

Top 10 logotyper för marknadsförare:

1. Nike
2. Apple
3. Target
4. McDonald's
5. Coca-Cola
6. FedEx
7. Disney
8. Volkswagen
9. Twitter
10. BMW

10 sämst placerade logotyper för konsumenter (Sämst placerad först i listan)

1. Airbnb
2. Wework
3. Slack
4. Uber
5. Salesforce
6. Morgan Stanley
7. United Airlines
8. Delta Airlines
9. Dropbox
10. LinkedIn

10 sämst placerade logotyper för marknadsförare (Sämst placerad först i listan):

1. Anthem
2. UnitedHealthCare
3. WeWork
4. Western Union
5. Humana
6. Bing
7. Uber
8. Goldman Sachs
9. Morgan Stanley
10. Major League Baseball (MLB)

Se hela undersökningen här.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.