Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Lokal prägel på Bonniers gratistidning

Publicerad: 8 november 2007, 12:21

Idag inleds ett nytt kapitel i Stockholms gratistidningskrig. Från och med klockan 6.00 i morse delas Bonniers nya tidning Stockholm City ut för hand i Stockholm. Samtidigt har Metro kallat in ett antal kolportörer för att dela ut Metro och Finansvision.


Stockholm City är Bonniers vapen i gratiskriget." BORDER="0"Stockholm City är Bonniers vapen i gratiskriget.Idag är det alltså premiär för Stockholm City, en gratis morgontidning som ges ut av Bonnier AB. Stockholm City är ett dotterbolag till Bonnier Dagstidningar och har Thorbjörn Larsson som styrelseordförande. Ansvarig utgivare och vd är Mikael Nestius.- Vi har startat en ny tidning som ska komma ut fem dagar i veckan. Tidningen ska ha ett Stockholmsfokus med mycket sport och nöje, säger Mikael Nestius.Bakgrunden till att tidningen startas är att självklart att Metros framgångar sticker i ögonen på Bonnier.- Det är en intressant marknad både vad det gäller läsare och annonsörer. Idag är Metro störst bland unga läsare, där har de stora dagstidningarna haft svårt att hänga med, säger Nestius.Premiärnumret är 36 sidor tjockt och artiklarna känns lite längre än Metros, något som Mikael Nestius inte riktigt håller med om.- Tidningen är perfekt ur min synvinkel. Den är rapp och har ett kraftigare anslag än Metro. Vi kommer att ha mer eget material och vara mer fokuserade på Stockholm.Distributionen sker genom handutdelning. Idag är det hela 600 kolportörer ute på stan. Men siktet är inställt på att ta sig in i tunnelbane- och pendeltågsstationer.- Vi kommer att försöka få fasta ställ. Det får ta den tid det tar, men vi kommer alltid att ha kolportörer, men inte i den mängd som idag.I dagsläget är redaktionen i stort sett bemannad. Pelle Ekman är redaktionschef och har de båda editionscheferna Fredrik Sjöshult och Eva Furhoff vid sin sida. Tidningen är formgiven av Tony Henschel, som har ett förflutet från Aftonbladet, 20 Minuten och Pressens Tidning.Säljavdelningen är dock bara i sin linda.Försäljningschef blir Anna-Maria Kääriä, hon kommer får 20-30 säljare till sin hjälp. Totalt kommer den nya tidningen att sysselsätta runt 60 personer, när alla är på plats.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.