Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Lönepiskan räddar Ogilvys resultat

Publicerad: 8 november 2007, 12:21

Ogilvys anställda offrar 10 procent av sina löner under hösten för att rädda årets vinstmarginal. Samtidigt förbereder sig vd Lars Blomberg för att ta emot slutbetalningen för byrån som blev Ogilvy Sweden. Och summan som hamnar i Blommans ficka är avhängig av årets vinstmarginal.


Det har gått fem år sedan Lars "Blomman" Blomberg sålde reklambyrån Sexton 87 till WPP och blev Ogilvys representant i Sverige. Det betyder att han gör sitt sista år på sitt earnout-avtal. Med årets resultat fastställs precis hur många miljoner kronor Blomman får i handen. Enligt Resumés tidigare uppskattningar kan den slutliga köpeskillingen för Sexton 87 landa på upp emot 200 miljoner kronor. Summan baseras på svenska Ogilvys resultatutveckling under den femårsperiod som avslutas den 31 december i år.Blommans earnout-avtal är ingen hemlighet. Det har i fem år varit the talk-of-the-town i Reklamsverige.Därför är det inte långsökt att tänka sig att någon av de anställda skulle ha protesterat när Lars Blomberg ber alla att sänka sina löner för att rädda resultatet för 2002.Vilket, för att ta det riktigt långsamt, alltså är samma resultat som slutgiltigt avgör hans betalning. Man skulle kunna tänka sig att någon ifrågasatte denna kollektiva uppoffring som i slutändan kan uppfattas vara ämnad att ge en enskild person ekonomisk vinning.Så blev det naturligtvis inte. Blomman är en omvittnat lysande retoriker. Han kan motivera och övertyga. Därför buade inte medarbetarna. De applåderade.- Det här är inte en krisaktivitet. Det handlar inte om att rädda oss från undergång, eller att se till att vi kan finnas kvar. Det här är mer en kultur och attityd-åtgärd, säger Lars Blomberg, vars egen huvudräkning ger vid handen att lönesänkningarna som mest påverkar hans egen utkomst med "ett par hundra tusen, eller så".- Det är en spottstyver i sammanhanget. Det är ingenting.Hur tror du att det påverkar dina medarbetares och den övriga branschens syn på att ni väljer att genomföra lönesänkningar just nu?- Självklart finns det säkert folk som tror att det här är earnout-reglerat. Och det kan jag säga ärligt att det är det inte. Det har så otroligt marginell effekt.Läs mer i dagens nummer av Resumé.

Robert Svensson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.