Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Lowe Brindfors tar hem Ericsson

Publicerad: 5 maj 2009, 08:57

Lowe Brindfors tar hem det globala jätteuppdraget för Ericsson framför näsan på Ogilvy. Personalen på byrån informeras just nu. – Det har varit ett väldigt svårt och jämnt val, säger Helena Norrman, pitchgeneral på Ericsson.


Ämnen i artikeln:

Helena Norrman

Ericssons vd Carl-Henric Svanberg och Lowe Brindfors vd Björn Larsson. Foto: Ericsson/Björn Elgstrand (bilden är ett montage)

Ericssonpitchen har varit vårens största reklambyråupphandling. Rekordpitchen som avgjordes under förmiddagen innehåller alla Ericssons reklamkonton och uppges på sikt vara värd mellan 40-60 miljoner kronor årligen.

På Lowe Brindfors har personalen ännu inte fått informationen när Resume.se kontaktar byråns vd Björn Larsson.
– Hur det känns? Ja, vad ska man säga. Vi är fantastiskt glada och hedrade över den här möjligheten att få hjälpa Ericsson att ta ut sitt varumärke i världen. Det här var en jätteviktig pitch för nätverket och vi har fått den support som vi vill ha. Det är värt att säga att det blir en väldigt viktig kund för oss i Stockholm och en nätverkets viktigaste teknologikund.

Helena Norrman medger att pitchen dragit ut på tiden i några dagar eftersom det varit oerhört jämnt mellan de två byråerna.

– Det har varit ett väldigt svårt och jämnt val mellan Lowe Brindfors och Ogilvy och därför har det dragit ut på tiden. Det som har fått oss att välja Lowe Brindfors är att vi är ett globalt företag som har våra mest centrala funktioner för kommunikation och marknadsföring i Stockholm och det är vår bedömning att Lowe Brindfors är en starkare hub i Stockholm och mer erfarenhet av internationella uppdrag här än Ogilvy har.

– Ogilvy i Stockholm är väldigt duktiga och det har varit väldigt svårt att komma fram till det här beslutet och vi känner lite mer för Brindfors kreativa tolkning utav oss. Bägge är två bra byråer och vi hade kunnat få ett bra samarbete även med dem, säger Helena Norrman.

Kvar återstår dock att förhandla om det exakta arvodet.
– Jag räknar med att vi kommer överens om arvode så snart som möjligt. Vi vill komma igång och börja jobba så snart som möjligt, säger Helena Norrman

Björn Larsson:
– Det finns ingen anledning att tro att vi inte kommer att lösa de frågorna given den professionalism som genomsyrat den här processen. Det här är ett skolboksexempel på en upphandling.

Bakom strategin för Ericssonpitchen står förutom Björn Larsson och hans team i Stockholm även byråns globala styrelseordförande Tony Wright. Wright var tidigare chefstrateg på Ogilvy och låg bakom IBMs ”Solutions for a small planet”. En ledande reklamare säger att han beskrivs som en av de tre skarpaste hjärnorna i reklamvärlden.

Fakta: Ericssons pitch

Ericssons pitchteam består av bolagets välmeriterande informationsdirektör Henry Sténson, den tidigare JKL-konsulten Helena Norrman, som är chef för den nya avdelningen marknad och intern kommunikation och Mats Renée, chef marknadskommunikation.

Ericsson har tidigare haft en mängd byråavtal varav flera samarbeten har varit med utländska byråer. Nu försöker man samordna så många uppdrag som möjligt till Sverige och till Stockholm.
Samtidigt försöker man minska antalet samarbeten och hoppas att byråerna kan behärska fler kompetenser.

Kraven på Ericssons nya byrå var att de skulle kunna administrera en stor internationell kund och därför bör man tillhöra ett nätverk eller kunna presentera ett trovärdigt globalt samarbete.

På önskelistan över egenskaper som den nya byrån finns också:

* Högre grad av interaktivitet
* Sociala medier
* Högre grad av precision av det externa arbetet
* Hitta ett nytt förhållningssätt att jobba med varumärket

Claes de Faire

Ämnen i artikeln:

Helena Norrman

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.