Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

LRF-koncernen ökade trycket

Publicerad: 3 augusti 2010, 07:55

LRF-koncernen drog in 647 miljoner kronor under 2009 och marginalen landade på 9,3 procent, uppger koncernen. –Vi lyckades hålla bra fart trots att fjolåret var tufft, säger Håkan Fredlund som är vd på LRF Media.


Ämnen i artikeln:

LRF Media

Håkan Fredlund, vd för LRF Media. Foto: Thomas Carlgren.

I LRF-koncernen ingår bland annat LRF Media och LRF annons. Bolaget upprättar inte någon koncernredovsinig, men Håkan Fredlund berättar att intäkterna totalt sett ökade med 11 procent 2009 (13 procent för LRF media). Resultatet på sista raden landade på 60 miljoner kronor i vinst, vilket ger en marginal på 9,3 procent, berättar Håkan Fredlund.

– Vi är väldigt nöjda med den marginalen med tanke på lågkonjunkturen som drabbade alla, inklusive oss, säger han.

Håkan Fredlund berättar att företaget drabbades hårt av den vikande annonsmarknaden, där prisdumpning och sista minuten-erbjudanden gjorde det svårt att dra in annonspengar.

– Vi fortsatte att göra bra tidningar, var systematiska på kostnadssidan och kämpade stenhårt för att dra in annonser, säger han.

Trots det svåra fjolåret ökade koncernen antalet anställda och har nu runt 475 personer i bolaget, enligt vd:n.

2010 väntas blir ett bättre år är fjolåret, men trots att konjunkturen har vänt är det fortfarande tuffare än innan det brakade samman.

– Vi är förhoppningsfulla i år men jag tycker att det borde släppa mer än vad det har gjort hittills. Det har varit mycket snack om att det har vänt men vi har inte riktigt sett någon förlösning, säger Håkan Fredlund.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

LRF Media

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.