Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Lyxvarumärket får kritik för tvångströja

Publicerad: 25 September 2019, 06:09

Foto: Youtube

Gucci får kritik för tvångströja under modeveckan i Milano, Greta Thunberg reagerar på Trumps sarkastiska tweet och Mastercard lanserar en egen signatursmak. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

MastercardGoogleDonald Trump

Under modeveckan i Milano genomförde den brittiska fotomodellen Ayesha Tan Jones en tyst protest mot lyxmodevarumärket Gucci. Under modevisningen gick Ayesha Tan Jones längs catwalken med budskapet "Mental health is not fashion" ("psykisk hälsa är inte mode", reds. anm.) skrivna på sina handflator. Anledningen var att Gucci hade modeller klädda i tvångströjor som var en del av kollektionen som visades under modevisningen. Det skriver BBC. Modellen sade till Radio 1 Newsbeat att tvångsjackorna var "vulgära" och "triggande" för en del av modellerna som gick visningen.

Ayesha Tan Jones tillsammans med flera andra modeller valt att donera de pengar som de tjänade på modelluppdraget för Gucci till välgörenhetsorganisationer som jobbar med psykisk ohälsa.

Nu har Gucci svarat med att tvångsjackorna har tagits ur sin kontext och var en del av ett bredare koncept om att "bryta sig loss".

Vanessa Friedman, modekritiker på New York Times, tycker dock inte att Guccis metafor var tillräckligt tydlig och att modevisningen med tvångströjorna var obekväm att bevittna.

"Jag tycker att designers måste adressera ämnen som är samtida och det fungerar bäst när det är tydligt vad som utmanas. I den här specifika modevisningen var det inte tydligt vad som pågick. Det var en obekväm situation att bevittna", säger hon till Newsbeat.

LÄS MER: "Gucci drar tillbaka tröjor efter anklagelser om rasism"

Greta Thunberg svarar på Trumps sarkastisk tweet
I måndags höll klimataktivisten Greta Thunberg ett känslosamt tal vid öppnandet av FN:s klimatmöte där hon riktade skarpa ord till världens ledare.

– Ni kommer till oss unga för hopp – hur vågar ni? Ni har stulit mina drömmar och min barndom med era tomma ord. Allt ni kan prata om är pengar och sagor om oändlig ekonomisk tillväxt – hur vågar ni?, sa hon bland annat i talet.

Talet fick USA:s president Donald Trump att reagera. I en tweet skrev han i sarkastisk ton:

"Hon verkar vara en ung lycklig flicka som ser fram emot en ljus och underbar framtid. Så trevligt att se!"

Trumps raljerande tweet har väckt stor kritik hos människor som anser att Trump ägnar sig åt nätmobbning av en 16-årig tjej. Nu har Greta Thunberg valt att kontra Trumps tweet, genom att uppdatera presentationen på sitt Instagramkonto och Twitterkonto med Trumps egna ord:

"En väldigt lycklig ung flicka som ser fram emot en ljus och underbar framtid", står det numera Greta Thunbergs profilpresentation.

LÄS MER: "Greta Thunbergs Fridays for Futre lanserar strejk-app"

Google experimenterar med kontextuell annonsering
Google har länge varit en av de främsta förespråkarna för kraften i targeting baserat på persondata. Nu berättar dock Marvin Chow, Googles globala marknadschef, under Advertising Week att bolaget experimenterar med så kallade kontextuella annonser tillsammans med The Guardian för att marknadsföring egna produkter såsom Google Home Mini. Det skriver Adage.

Kontextuell annonsering bygger på analys av artiklar, videos och bilder på en sajt för att på så vis rikta marknadsföringen, istället för att förlita sig på data om specifika personers tidigare beteende online. Publicister har tittat på kontextuella annonser ända sedan frågan om integritet online kom högre upp på agendan.

Marvin Chow berättar att Google använder maskininlärning för att övervinna de "brister" som tidigare funnits inom kontextuell reklam.

Mastercard lanserar signatursmak
Sinnesmarknadsföring, det vill säga att bygga varumärkets DNA genom att låta kunden uppleva det genom flera sinnen, inner allt större mark. Nu har Mastercard hoppat på tåget genom att lansera två egna smaker. Det skriver The Drum.

I kampanjen "The first taste of priceless" lanserar Mastercard två skräddarsydda versioner av det franska bakverket Macaroons, vars smaker ska understryka Mastercards kända tagline "Priceless". Macarons med signatursmakerna kommer numera finnas tillgängliga på events som sponsras av Masterard.

Lanseringen kommer i samband med att Mastercard öppnar sin första restaurang under namnet "Priceless" i New York och en bistro på Roms flygplats.

Google vinner i domstol
Rätten ”att bli glömd” i Googles sökmotor infördes inom EU för cirka fem år sedan. Nu har dock EU-domstolen slagit fast att sökjätten inte behöver ta bort känsliga uppgifter globalt, utan endast inom EU. Det skriver BBC.

Bakgrunden till domen är en konflikt med Franska datainspektionen CNIL, som år 2016 stämde Google på 100 000 euro då sökjätten inte följt CNIL:s begäran om att ta bort sökresultat med ”skadlig” information om en person på ett globalt plan.

<!-- p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px 'Helvetica Neue'; color: #454545} p.p2 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px 'Helvetica Neue'; color: #454545; min-height: 14.0px} p.p3 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px 'Helvetica Neue'; color: #e4af0a} span.s1 {text-decoration: underline} span.s2 {text-decoration: underline ; color: #454545} -->

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.