Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 18 Februari 2011, 07:52
Magasin eller skiva? Svar: Både och. The Ark hittade definitivt en ny distributionsform för musik med sin CD-tidskrift In full regalia. Nu är den nominerad till tio-i-topp i Tidskriftsallsvenskan.
Men är In full regalia en tidning?
– I mitt perspektiv är det en tidning, men det är en skiva också, säger Johan Wirfält, tillsammans med Martin Thomasson och designbyrån Sandberg & Timonen ansvarig för det redaktionella innehållet.
– Tanken var från början att utgår från de booklets som följde med de klassiska vinylalbumen. Vi ville ge matig bonusinformation om bandet och arrangerade häftiga plåtningar med The Ark.
I tidningen fanns också en "Arkepedia" med en massa information om The Ark.
Det här var också första gången distributionsformen för musik testade.
– The Arks manager Jon Gray kom med idén.
Och den måste sägas ha blivit framgångsrik. På kort tid sålde In full regalia guld, alltså mer än 20 000 ex, efter att ha släppts i maj förra året.
Inte minst skapade greppet i sig uppmärksamhet:
– Jag älskar det här formatet. Om CD-skivan alls ska finnas kvar så är det på det här sättet, skrev SvDs Elin Unnes.
In full regalia såldes för 99 kronor i handeln.
The Ark - In full regalia
Upplaga: okänd
Periodicitet: oneshoot
Förlag: Allers Custom Publishing
Vinnare
Vilka som vinner Tidskriftsallsvenska avslöjas på Resumébaren ikväll på Rose, Hamngatan 2, klockan 17-20.
Nominerade till Tidskriftsallsvenskan:
1. The Ark
2. Tidningen S
3. Vagabond USA
4. Världens vetenskap
5. Finansliv
6. DN Världen
7. Fixa själv - Clas Ohlson
8. Granturismo
9. YourLife
10. Vi Biografi
Janne Sundling