Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Magasinen som klarade krisen

Publicerad: 12 Februari 2010, 06:48

När statistiken från branschägda ABC kom i går gick Periodical Publishers Association ut med ett pressmeddelande där man ville lyfta fram att nedgången andra halvan av 2009 bara blev 1,3 procent jämfört med 2008. Och detta var under en lågkonjunktur då konkurrensen mellan medier, och med nya medier i utbudet, hela tiden blir tuffare.


Ämnen i artikeln:

Wired

Wireds lansering i England har varit framgångsrik.

Den nya statistiken visade på många positiva siffror. Som framgången för brittiska versionen av Wired som lanserades i maj förra året. Tidningen nådde en upplaga på knappt 50 000 som var målet för förlaget Condé Nast vid lanseringen.

Upplagan placerar tidningen på 15:e plats band livsstilstidningar för män, en lista som leds av Men’s Health med upplaga på 250 000.

Den andra framgångsrika lanseringen var Stylist, en gratis veckotidning riktad till unga kvinnor.

En gamling som hade framgång i fjol var guidetidningen Time Out London. Tidningen tappade i upplaga och prenumeranter men för första gången sedan 1990-talet ökade lösnummerförsäljningen. Tidningen togs över förra året av Mark Frith som tidigare jobbat med tidningar som Smash Hits och Heat.

Skvaller forsätter att sälja men OK! har blivit förbigången av New!, båda tidningarna ligger på samma förlag, rapporterar MediaWeek.

Bland livsstilstidningar för kvinnor dominerar Glamour med en upplaga på 515 281 exemplar och följs av Cosmopolitan. Båda tidningarna tappade dock 4-5 procent i upplaga förra året.

Bäst gick den mer praktiskt inriktade Essentials Magazine som ökade med 14 procent 2009. Över hela året gick det sämst för Marie Claire som tappade 10 procent. Det positiva var den nya redaktören för Marie Claire bromsade fallet ned till noll under andra halvan av 2009.

Grabbtidningarna fortsätter att rasa. Loaded tappade 20 procent förra året, Nuts tappade 25 procent och Zoo 30 procent. Och då har de här lättkläda titlarna tappat i upplaga under flera år. Ett undantag bland grabbtidningarna är Front Magazine som specialiserat sig på sex, humor och sprit – förra året gav det en uppgång, från en låg nivå, med 10 procent.

Det var med andra ord en relativt nöjd magasinsindustri som tog emot de nya siffrorna.

Men, påpekar Paid Content, om man tar ett steg bakåt och studerar utvecklingen mellan 2000 och 2009 av antal sålda magasin är det en brant nedåtgående kurva. Under de här åren har försäljningen minskat med 17 procent.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Wired

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.