Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Maj 2006

Publicerad: 8 november 2007, 12:23


Varumärkes-SM

Det är faktiskt så att alla deltagare har gjort sin bästa månad just i maj och en starkt bidragande delförklaring till det är att NMA som mäter och analyserar konsumenternas attityder har bytt undersökningsmetodik från telefon till internet.

– Folk tar sig mer tid när de svarar på internet. Eftersom de tänker efter längre tar de med fler varumärken och det är en förklaring till den positiva utvecklingen i maj. En annan orsak till att vi gått över till internet är att det är lättare att komma i kontakt med unga människor på det viset och att de själva väljer när de ska besvara våra frågor. Internet är den enda vägen om man på lång sikt vill upprätthålla kvaliteten i undersökningsarbetet, säger Malin Odell , konsult på NMA.

En anledning till de två marknadschefernas goda form är att de båda har Cdon.com i portföljen.

– Jag tror uppgången för Cdon.com håller i sig. I takt med att den illegala nedladdningen minskar så ökar den legala. Ett annat varumärke jag tror på är Samsung. De är en stor aktör med innovativa produkter, säger Mats Wester .

Fredrik Bengtsson som är marknadschef på Cdon.com berättar att de har breddat sin målgrupp för marknadskommunikationen.

– Vi bygger partnerskap med andra varumärken för att nå ut till grupper vi inte når med vår traditionella kommunikation. Nu har vi ett samarbete med Findus. På varje snabbmatsförpackning finns en kod. Samlar man tjugofem koder får man en film från oss. Sextio koder räcker till fyra filmer. Vi har även ett samarbete med Loka som kör kampanjen "Välkommen till musikkällan i Bergslagen" just nu. Med hjälp av en kod som finns på flaskan kan man ladda ner en gratis låt hos oss. I början av året hade vi ett liknande samarbete med Coca-Cola, säger han.

Hälsa och ekologi

Men ingen av de tävlande tycks ha räknat med kraften i konceptet "En sund affär", som Coop Konsum har tagit fram tillsammans med reklambyrån Lowe Brindfors. Med stor sannolikhet är det förklaringen till att Coop Konsum är varumärket som har gått bäst av alla hittills i år. Och det har märkts på försäljningen också.

– Konsum har haft en bra försäljningsutveckling och vi har vänt en trend. Vi har satsat mer på varumärkesbyggande reklam och kombinerat den med erbjudanden på sunda varor som grönsaker och nyckelhålsmärkt bröd. Vi kommer fortsätta att göra kampanjer där hälsa och ekologi står i fokus, säger Bodil Jönsson , marknadschef på Coop Konsum och Coop Nära.

Under maj har den tredje kampanjen inom konceptet rullat ut. Kampanjen "Skönhet kommer inifrån" visade grönsaker som såg ut som kroppsdelar.

Ett annat varumärke som har gått bra är Telenor. Som varumärke är det nytt på den svenska marknaden och Sören Sunmo , marknadsdirektör på Dagens Industri, var framsynt nog att kalkylera med möjligheten att de kunde lansera varumärket i Sverige när Telenor köpte upp svenska Vodafone.

Men Sören Sunmos övriga portfölj har gått sämre. I nuläget ligger han på elfte plats i Varumärkes-SM.

Magnus Örvell
magnus.orvell@resume.se

Nina Malmström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.