Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Maj

Publicerad: 8 november 2007, 12:23


Max och Big Burgers kampanjer har gått hem och båda närmar sig nu MCDonalds.

Datorer, snabbmat och livsmedel. Inom de tre kategorierna återfinns de varumärken som ökar mest i Varu-märkes-SM i maj. Allra bäst går Hewlett & Packard. HP:s satsning på masskommunikation med mantrat ”Personal again” har gett resultat inom pc-försäljningen. Datorjätten, som numera räknas som världens största pc-märke, har i NMA:s mätningar gått fram fjorton procent i maj jämfört med samma månad förra året. Reklamkampanjerna om den ”personliga” datorn har bland annat gått intensivt i tv.
Gunilla Lundqvist är varumärkes-chef och kommunikationsansvarig på HP:
– Jag ser tre anledningar till att vi går framåt i mätningen. För det första har kommunikationen inom affärsområdet generellt blivit mer konkret, för det andra har vi satsat på masskommunikation och för det tredje har vi förändrat mediemixen.
Förändringen i mediemixen innebär bland annat en ökad satsning på nätet och sökordsoptimering. – Mediestrategiskt har vi haft ett bra stöd från både Zenith och Starcom.

Bland snabbmatsföretagen är det fortsatt tufft mellan Max och Burger King. Snabbmatsföretagens varumärken brukar generellt också nå sina säsongsmässiga toppar under sommarmånaderna, i nivå med dryckes- och glassföretagen.
– Starkast framåt under våren är Max och Burger King, som båda närmar sig McDonalds under maj, säger Malin Odell, undersökningskonsult på NMA.

Gemensamt för Max och Burger King är reklamfilmer som tilltalar unga män.
– McDonalds försöker med en bredare kommunikation nå både den medvetna barnfamiljen och hungriga män, trots det fortsätter McDonalds att tappa till konkurrenterna.

Tre av nykomlingarna på topplistan är City Gross, Lidl och Hemköp.
– City Gross spelar på svenskheten och har sedan årsskiftet hjälp av filmerna med Werner & Werner, de sätter profil på sitt tidigare främst lågpris-betonade varumärke, säger Mats Isenberg, analytiker på NMA.
– Lidl har kämpat länge med att anpassa sig till de svenska konsumenterna och satsar nu på marknadsföring i samband med svenska storhelger.
– Hemköp skördar sannolikt frukten av ett långsiktigt arbete kring hälsosam mat.

Bland varumärkena som backar mest finns båda kaffesorterna Gevalia och Classic. Den generella trenden är att vi dricker alltmer mörkrostat, vilket sannolikt bidrar till att sänka stora och breda varumärken.

Varumärkesnörd tar täten

Tina Bengtsson

Findus marknadschef  Tina Bengtsson går till halvtidsvila som ledare i VMSM tillsammans med Samsungs  Kirsi Harju .Det är möjligt att Tina Bengtssons näsa för vinnare har bidragit till att hon förra veckan också utsågs till ordförande i juryn för producentreklam i årets upplaga av reklamtävlingen 100-wattaren.
– Jag är varumärkesnörd och har några medarbetare med samma intresse. Vi talar ständigt om varumärkens utveckling i olika branscher och fascineras av dem som är riktigt duktiga.

Tina Bengtssons enda ”minus” under hela tävlingen står resebolaget Ving för, i senaste mätningen.
– Ving är konsekvent aktör i sin kommunikation och har hittat sitt unika manér. Jag upplever att de annonserar mycket, jag är kanske helt enkelt klockren för deras målgrupp.
Vad tycker du om utvecklingen, positivt och negativt?
– Superkul hittills. Hoppas det håller i sig och att Glocalnet börjar annonsera ännu mer. De släpar ju i min portfölj.

Fotnot

Varumärkes-SM är ett samarbete mellan Resumé och analysföretaget Nordisk Media Analys. Underlaget bygger på NMA:s mätningar av hur attityden till varumärken i ett fyrtiotal branscher förändras jämfört med föregående år. Förändringen kan jämföras med hur värdet på en aktieportfölj utvecklas.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.