Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 12 april 2010, 13:11
I morgon börjar Majblomman säljas. Sturm & Drang får uppdraget att göra insamlingskampanjen. Där ska du fundera på vilken sida du ska välja.
Kampanjen började synas på spårvagnarna i Göteborg idag.
Majblomman flirtar med det kommande riksdagsvalet i sin kampanj som nu drar igång. Uppmaningen är att det är dags att välja sida. Det vill säga på vilken sida man på jackan man ska fästa årets majblomma. Något som enligt kampanjen är årets enklaste val.
– Det spelar ingen roll vilken sida du väljer. Var du än sätter blomman tar du ställning mot barnfattigdomen i Sverige, säger Lena Holm generalsekreterare, Majblommans Riksförbund.
Majblomman ska i år uppmärksamma tre missförhållanden.
1.Att glasögon för barn inte är gratis när till exempel hörapparater är det
2.Sommarloven – många kommuner stänger till exempel simhallar och fritidsgårdar under sommaren
3.Dolda avgifter i skolan
Bakom årets kampanj står reklambyrån Sturm & Drang i Göteborg. Arbetsgruppen där har jobbat med insamlingskampanjen tidigare men då på ANR.
– De är verkligen succékreatörer när det gäller Majblomman.
Kampanjen kommer att gå i tv och synas utomhus. I år kommer kampanjen att finnas även i sociala medier som Facebook, men även på Blocket.
Tobias Rydergren