Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Man kan vara lika kreativ i Pajala som vid Stureplan!"

Publicerad: 6 mars 2008, 13:14

– Man kan vara lika kreativ i Pajala som vid Stureplan! Det säger Ronny Olovsson, hemflyttare och byrå-vd i Luleå.


Ronny Olofsson bytte Aftonbladet mot reklambyrån Vinter i Luleå. Foto: Anders Alm

Ronny Olovsson bröt förra året upp från toppjobbet som biträdande nyhetschef på Aftonbladet och flyttade hem till Luleå för att börja jobba som vd för reklambyrån Vinter.
– Självklart är det inte så enkelt för oss att locka folk som inte har en bakgrund här uppe, men det är inte omöjligt.
– Det krävs en kombination av saker, som till exempel livskvalitet och närhet till friluftsliv. Men vi måste också visa att vi jobbar med attraktiva kunder och att vi är ett skönt gäng på byrån.
– Jag tror inte på att enbart ett sockrat lönekuvert skulle locka nya medarbetare.

Har ni rekryterat några medarbetare från storstäderna?
– Jag har bara jobbat på byrån sedan i höstas och har inte hela byråhistoriken klar. Men jag vet att det har funnits folk som flyttat upp och jobbat här och sedan återvänt. Det är enklare att rekrytera folk som liksom jag har sitt ursprung här uppe. Men det gäller alla typer av industrier, inte bara reklambyråer.

Blir reklambyråerna ute i landet sämre på grund av detta?
– Nej, men det kan bli en faktor som försvårar möjligheterna att växa. Det finns heller inte så många konkurrenter inom vårt närområde som vi kan plocka talanger från. Du kan likna det vid en råvarubrist.

Går det inte att lösa med samarbeten?
– Vi har testat distanslösningar, men problemet är att kreativa processer ofta kräver att man sitter tillsammans.
– Snarare tror jag att det ökade intresset för alternativa livsstilar talar till vår fördel. Det är ett mänskligt beslut som jag tror tilltalar många som skaffat familj.

Vad har flytten inneburit för dig personligen?
– Jag har vunnit enormt i kvalitet när det handlar om tid. I Stockholm tog det enklaste ärende alltid fyrtio minuter.
– Yrkesmässigt lever vi också väldigt nära våra kunder. Nätverken är mindre och tätare här än vad jag upplevde i Stockholm.

Ni jobbar väl också under längre perioder med kunderna?
– Relationerna är längre av en mängd skäl, bland annat finns inte en möjlighet att byta varannan vecka. Det är inte samma pitchcirkus som i Stockholm.

Blir ni inbjudna till pitcher i stor-stan?
– Jodå, vi har varit nere och sprungit runt. Vi var med i två stora pitcher i närtid och var bland de två tre som man valde mellan. Men det krävs också mod för att välja oss som ligger lite off Broadway.

Så det är alltså lika mycket kunderna som kreatörerna som styr över era möjligheter att växa?
– Jag brukar säga att man kan vara lika kreativ i Pajala som man är vid Stureplan. Men som företag i Stockholm måste man göra ett modigt val för att man ska upptäcka det.

Därför ratar reklamarna landsorten

Peter Willebrand

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.