Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Man måste vara en bra säljare"

Publicerad: 19 mars 2008, 14:03

Den 28 maj utser Resumé de 499 bästa & mäktigaste i medie- och marknadskommunikationsbranschen. Varje dag intervjuas en av de nominerade. I dag intervjuas pr-konsulten Lili Assefa från den egna byrån Assefa Kommunikation.


Lili Assefa.

Hur kom du in på pr-banan?
– Egentligen av en ren slump. Jag praktiserade på ett skivbolag direkt efter gymnasiet, en sån där ungdomspraktik där Ams betalade hälften. Jag var väl en av få där det där lyckades. Efter ett tag fick jag fast tjänst. Jag blev pr-assistent i vevan då Ace of Base sålde 23 miljoner skivor. Efter nio månader var jag pr-chef. Det var en otroligt lärorik tid. Jag var i skivbolagsbranschen i tio år fram till 2003 då jag hoppade av och startade min egen byrå.

Vad gör dig till en bra pr-konsult?
– Att vara en bra pr-konsult handlar mycket om att vara en bra säljare, det går inte att sticka under stolen med. Sedan jobbar jag med mycket roliga kunder. Till exempel Linda Skugges Vulkan.se, Idol och Melker Anderssons restaurang Grill. Många är kunder där man inte behöver vrida medias arm för att de ska göra något om det.

Vilka blir då utmaningarna som pr-konsult med den typen av kunder?
– Jag har många kunder som skulle kunna göra hur många intervjuer som helst om de ville. Men jag jobbar mycket med kreatörer, som författare och musiker, och även om de gillar att synas blir det lätt tröttsamt för dem. Samtidigt vill media ständigt ha nya vinklar. Det handlar om att försöka hitta nya strategier som håller både kunderna och media nöjda.

Vad har du för mål med Assefa Kommunikation i år?
– Företaget har växt väldigt mycket det senaste ett och halvt året. Jag har börjat märka att det är en utmaning för mig att våga släppa taget och se att saker blir bra gjorda även utan mig. Det som man alltid tyckte att ens chefer var värdelösa på. Även om jag alltid har tagit in konsulter till större uppdrag har det till 95 procent ändå varit mycket "Me, myself and I". Det blir årets utmaning att våga låta andra ta mer ansvar.

Vilka kunder har du på gång?
– Det ska bli spännande att jobba med Idol och den nya Idoljuryn. Jag hoppas media tar emot dem med öppna armar. Sedan har jag ett antal B2B-kunder på gång som är mer i utkanten av lifestylesegmentet som jag vanligtvis jobbar i. Det skulle vara kul att utveckla den sidan av byrån och få fler att känna sig trygga hos oss som kanske inte är ett självklart kort för alla.

Hur känns det att vara nominerad?
– Det känns skitroligt. Jag har aldrig blivit uppmärksammad av Resumé på det här sättet förut, så det känns väldigt kul.

På vilken plats skulle du sätta dig själv på listan?
– Jag tycker jag är up and coming med ett gäng roliga kunder, så jag borde inte placera mig allt för dåligt.

Se alla nominerade och nominera din kandidat

Linus Fremin

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.