Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

”Man ska punktera sin egen bubbla annars riskerar man att gå vilse i hybris”

Publicerad: 24 Maj 2019, 07:11

Magnus Jakobsson om sortin, framtiden och sin ångestdrivna ledarstil. Därför lämnar han Åkestam Holst just nu.


Varför tar du det här steget?
– Jag har arbetat på Åkestam Holst i 3.5 år nu. Under denna period har jag varit med och byggt Sveriges och i vissa sammanhang till och med en av världens bästa byråer. När jag började fanns en tydlig kreativ utmaning jag lockades av, nämligen att göra riktigt bra jobb för byråns stora kunder. Något vi tillsammans, i vått och torrt, rodde iland under dessa år. Det fanns en ambition att rekrytera ännu fler skickliga kreatörer. Det lyckades vi med. Och inte minst fanns det en önskan om att bli Sveriges mest kreativa byrå, en pallplats vi har behållit i 3 år nu.

– Åkestam Holst står på toppen, bättre rustade än någonsin förut. Jag älskar byrån och dess medarbetare. En bättre arbetsplats får man leta länge efter. Men att sitta för bekvämt i någon slags guldtron på toppen av världen har aldrig varit riktigt min grej. Man ska punktera sin egen bubbla då och då, annars riskerar man att bli uppblåst och gå vilse i antingen hybris eller lättja. Att pånyttfödas är för mig viktigare än att regera.

Vad ska du göra nu?
– Jag har väldigt många möjligheter framför mig, och det är inte ont om intressanta vägar. Jag vet dock inte riktigt än vad jag vill göra, men vet att jag vill arbeta med passionerade människor. Jag har en fäbless för energi, passion och i viss mån även naivitet, och väljer nog det framför till exempel snabba pengar vilken dag i veckan som helst. Att göra fantastiska saker handlar till stor del om att tro att man faktiskt kan göra det, i kombination med en stor dos talang, förstås. Men som sagt, exakt vad det blir har jag inte bestämt. Än.

Finns det planer på att starta något eget?
– Jag kan inte kommentera denna fråga, tyvärr. Så väljer att inte göra det.

Hur har du utvecklats under tiden på Åkestam Holst?
– Svårt att säga. Jag brukar säga att jag stannade i utvecklingen när jag började med nikotin, det vill säga när jag var 12 år gammal. Men skämt åtsido, så har jag nog utvecklats på så vis att jag insett en del av mina brister. Att alltid fokusera på att leverera den allra bästa kreativa produkten tillsammans med sina kollegor gör att man emellanåt inte hinner vara världens bästa chef på precis alla områden. Jag har helt enkelt inte hunnit fokusera på att vara en perfekt chef på alla sätt, för alla, alltid. Men att försöka vara bra på allt samtidigt är meningslöst. Då blir resultatet i bästa fall övergripande mediokert. Det är ok att inte hinna vara en perfekt chef för alla ibland, bara man inte är en dålig människa.

Vad blir den största utmaningen för att bibehålla den position som byrån har i dag?
– Alla byråer har den ständiga utmaningen att konstant förnya och utveckla sig själva i takt med tiden. Att rusta sig för tiden vi lever i är en livsviktig process. Glömmer man det, så inleds föruttnelsen, och då finns ingen väg tillbaka. Men Åkestam Holst klarar sig alltid. Man ingår i ett stabilt nätverk (NoA) där möjligheterna till bra synergier är många.

Vilka är höjdpunkterna under dina år på byrån, för dig?
– Det finns ju en uppsjö fina stunder och minnen. Men den absoluta höjdpunkten är på något vis det samlade resultatet efter dessa år. Det vill säga vår dominans under dessa fantastiska år. Att ligga på topp kräver enorm energi från samtliga inblandade, och det tycker jag är något man blir stolt och glad för. Att vinna är inte lätt. Att dominera är ännu svårare.

Vilka är nyckelfaktorerna till att ni åstadkommit det ni har gjort och blivit den starkaste byrån i tävlingssammanhang?
– Talang är allt. Den byrå som lockar till sig de bästa begåvningarna kommer också att vinna. En byrå styrs helt av dragningskraften för ny och passionerad talang. Så en faktor är ju definitivt de rekryteringar jag och vi tillsammans gjort under dessa år. Sedan hjälper det förstås till att man har en tävlingsinstinkt. Man måste ju vilja vinna för att kunna vinna. Och sist men inte minst, tur. Man ska ha en satans massa tur i dessa sammanhang.

Du har satt din prägel på byrån, gjort dina rekryteringar, haft mandat att förändra. Vad har varit din drivkraft?
– Min stora personliga drivkraft är oftast ångest. Jag får kraftig ångest om jag eller vi inte lyckas. I synnerhet då man förväntas lyckas hela tiden. Men tror att de flesta duktiga kreatörer och andra i denna värld drivs åtminstone en del av ångest, på ett eller annat sätt. Ångest är sedan gammalt ett bränsle för stora idéer och tankar. Michael Douglas sa ju "Greed is good" i filmen Wall Street. Jag säger väl kanske att "Ångest is good". Men bara om den konsekvent späs ut med orimlig glädje över tillfredsställande resultat, förstås. Produktiv ångest is good, kanske är en mer korrekt benämning.

Ni har nyligen flyttat in Tulehuset och vikten av ökat samarbete mellan avdelningarna för att öka samarbetet mellan byråerna inom NoA. Hur har det här fungerat för dig?
– Vad som är orsaken till att kreatörer flyr byråer är svårt att säga, men har på sätt och vis svårt att tänka mig att det vore för att de ska samarbeta med andra funktioner och bolag? Det är god stämning på Tulegatan. Att sitta fysiskt närmare de som kan bidra med andra perspektiv och övrigt är inget jag ser som något negativt eller något som skulle få kreatörer att vilja fly fältet, så att säga.

Är du mer individualist eller lagspelare i dag än när du började?
– Jag är en lag-individualist som hyllar det faktum att individuella talanger utgör varje grupp och kollektiv, och att man i en optimal värld kompletterar varandras talanger perfekt.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.