Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Månadens DR

Publicerad: 22 augusti 2008, 08:44

Juryn har sagt sitt i Månadens dr. Av de 39 bidrag som kom in i månadens omgång är det dessa tre som juryn gillade bäst. Vilken är din favorit? Rösta!


"Kom in i matchen"

Kund: Dagens Nyheter
Byrå: Garbergs
Uppdragsgivare: Kristofer Dalin
Arbetsgrupp: Sandra Beijer copy, Mattias Dahlqvist ad, Per nilla Berg projektledare, Malin Åsbrink produktionsledare och Jacob Frisk, Jonas Bäckman, Roger Blomqvist och Beatrice Sztanska originalare samt Rasmus Jonsson ad-praktikant.

Om bidraget: Kampanjen bestod av 32 halsdukar i fotbollsstuk som hade olika reklambyråers namn på dem. Halsdukarna skickades till de största byråerna för att få dem att delta i DN:s reklamtävling.

"Pappersmysterier"

Kund: Södra Cell
Byrå: Garbergs
Uppdragsgivare: Mattias Helin
Arbetsgrupp: Rebecka Osvald copy, Karin Ahlgren ad, Beatrice Sztanska formgivare, Martin Gumpert strateg, Mathias Wiesel projektledare, Cilla Beckström produktionsledare och Nina Åkestam planner.

Om bidraget: Bidraget bestod av en krypterad bok som skickades utan avsändare till Södra Cells mest trogna kunder, det vill säga pappersbruk runt om i Europa. Bara Södra Cells symbol i form av en gran röjde avsändarens identitet och funkade dessutom som nyckel till krypteringen. En till bok, en motsatsbok kallad ”Papperslösningar”, skickades ut en vecka senare.

"Barnens världskarta"

Kund: Rädda Barnen
Byrå: DDB Rapp Collins
Uppdragsgivare: Charlotta Almkvist
Arbetsgrupp: Fredrik Lund ad, Linus Östholm copy, Markus Thiel projektledare, Linda Hellqvist produktionsledare och Helena Lonaeus och PM Jonsson grafiska formgivare.

Om bidraget: I kampanjen har man skickat ut en karta till potentiella givare som man kallar ”Barnens världskarta”. Det är en vanlig karta över världen förutom att det bara är 24 länder som finns med på den. Anledningen är det faktum att det endast är de länderna som har förbjudit barnaga i världen.

Linus Fremin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.