Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag03.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Manliga Fokus, "efterslask" och moralkakor

Publicerad: 26 Januari 2018, 14:15

Foto: Andreas Elgstrand

Värdet av olika typer av tv-tittare, Journalistförbundets "slask" och vårt beroende av sociala medier. Det är ämnena i chefredaktör Johans Såthes fredagskrönika.


Ämnen i artikeln:

Johan SåtheFacebookFredagskrönikanMartin WicklinReklamkraft

Nytt år och nya löften för att bli en bättre människa. Det känns som att "jag ska sluta slösurfa på sociala medier" är det nya "jag ska sluta röka".

Debatten är begriplig när till och med Facebooks grundare Mark Zuckerberg motiverar förändringar i flödets prioriteringar med att "vi känner ett ansvar att se till att vår tjänst inte bara är rolig att använda utan också bra för människors välmående."

Jag tror att vi just nu är inne i en period där många funderar på om alla timmarna på Facebook verkligen är "time well spent". Eller tvärtom.

Den smarta telefonen och sociala medier har förändrat våra liv, både som människor och som mediekonsumenter.

I grunden är det självklart positiva förändringar. Tack vare Facebook går det att hålla kontakt med släkt och vänner på ett sätt som för bara 15 år sedan kändes som science fiction. Facebook och Google har också ritat om kartan för mediebranschen genom att ta det mesta av "gammelmedias" annonsaffär. Sedan gjorde man medierna beroende av få räckvidd från Facebook.

Liksom för många andra ligger mitt Facebookande i gränslandet mellan privat- och arbetslivet. Jag försöker sprida det innehåll som Resumé producerar för att sajten och tidningen ska nå fler läsare. Och jag har konversationer med vänner – eller folk jag inte känner – om allt möjligt; medier, fotboll, musik eller politik.

Det är lätt att hamna i en loop där man om och om igen gör samma sak på Facebook eller andra sociala medier. Istället för koppla av och göra något helt annat, vilket jag tror många människor skulle må bra av (ursäkta moralkakan).

Dagens Industris Silicon Valley-korrespondent Andreas Cervenka har i flera texter mycket intressant belyst baksidorna med techjättarnas dominans. Läs mer här.

***

Det är intressant att många medier på senare tid visat allt större intresse för att börja jobba med egna lösningar för att hantera läsarkommentarer istället för att använda Facebook eller Twitter.

Läs Resumé Insikts redaktör Julia Lundins analys om läsarkommentarernas comeback.

***

Missa inte Martin Wicklins i Sveriges Radios Söndagsintervjun i Sveriges Radio med skjutjärnsjournalisten Janne Josefsson. Snacket skulle kunna användas på Journalisthögskolan i ämnet intervjuteknik. Martin Wicklin visar än en gång att det går att komma väldigt långt i en intervju utan att använda konfrontativa frågor (som den effektsökande intervjuaren i många fall egentligen inte vill ha ett ärligt svar på).

I programmet berättar Martin Wicklin om en händelse som fick honom att under en period hoppa av jobbet som journalist.

I en podd från Resumé berättar Martin Wicklin mer om den händelsen och sina tvivel på journalistiken och hur han idag ser på sitt yrke.

Lyssna på podden här.

***

DN har nyligen värvat Sveriges Radios bästa programledare, Johar Bendjelloul. Nu är det klart att han kommer att leda Dagens Nyheters satsning på en podd som summerar nyhetsveckan. Att DN skulle göra ett format liknande New York Times podd "The Daily" var knappt spelbart. Premiär idag fredag.

Läs mer här.

Som av en händelse har vi intervjuat Johar Bendjelloul i #karriärsöndag. Håll utkik på sajten!

***

Resumé anordnade för andra året i rad seminariet "Jakten på massmediet" tillsammans med Reklamkraft, kommersiell tv:s branschorganisation.

En av de mest uppskattade talarna var dr Karen Nelson-Field, professor i mediainnovation.

Titta gärna på hennes dragning om tv-reklamens effektivitet i den nya medievärlden. Att en aktiv tittare är mer värd för en reklamköpare än en slötittande är kanske inte raketforskning, men Karen Nelson-Field visar det mycket tydligt i den här dragningen.

Se vilka som var på plats på seminariet här.

En av dagens sista talare var Jens Welin, kundansvarig på Nord DDB. Han berättade om medievalsstrategin och resultaten för McDonalds kampanj "Gör Donken".

Hans dragning triggade både mina egna lumparminnen (öppna inte den dörren) och visade hur bra kreativ kommunikation kan fungera.

Läs mer här.

***

Vem tar över mediejobbet som kan avgöra vem som vinner valet i höst?

Mitt tips: Anders Lindberg. Med så kort tid kvar till valet ligger den trygga interna lösningen nära till hands.

Läs mer om att Aftonbladets politiska chefredaktör Karin Pettersson får den nya tjänsten "Director of Public Policy" i Schibsted-koncernen.

Resumé har även gjort en längre intervju med Karin Pettersson, den finns här på nyhetssajten från och med klockan åtta på fredag kväll.

***

Kampen mellan kvällstidningarna om platsen som marknadsledare är tuffare än någonsin. Jag tror att Expressen har goda chanser att ta över förstaplatsen från Aftonbladet i år.

Enligt chefredaktören Thomas Mattsson har man redan gått om vad gäller kvinnor, där man har 22 000 fler kvinnor som läsare än Aftonbladet.

Vad gäller totalen har gapet minskat till Aftonbladet under de fyra senaste åren minskat från 1,9 miljoner läsare till 290 000 läser, skriver Thomas Mattsson.

Thomas Mattsson skriver själv om kampen med Aftonbladet här.

Det verkar även internt på Aftonbladet finnas en uppfattning om att tidningen blivit svagare på journalistik riktat mot kvinnor.

Så här skrev gruppen som hade ansvaret för att ta fram det så kallade "Dokumentet 2.0" i ett internt mail till Aftonbladets redaktion.

"Statistik som vi har tagit fram visar att Aftonbladet är sämst på att göra journalistik om kvinnor. Och när kvinnor finns med i tidningen, är det antingen som kropp eller offer. För oss är det gåtfullt att så många kvinnor ändå väljer att läsa Aftonbladet, när det finns så lite som specifikt riktar sig till dem/oss."

Läs brevet i sin helhet här.

***

Dagens Nyheter publicerar sina bästa reportage i sina betalda digitala kanaler innan man dagen efter trycker reportagen i papperstidningen. Det påminner rätt mycket om hur Resumé arbetar med Resumé Insikt och magasinet Resumé. Jag tror att det för medierna handlar om att erbjuda sina konsumenter olika alternativ att ta del av det innehåll som producerats. Att tänka att det är viktigt att "nyheterna ska komma till våra papper först" är knappast framtiden. Mediernas roll är avslöja nyheter och berätta viktiga och engagerande historier. Runstenar, papper, mobiltelefoner och tv-apparater bara är distributionsmedel.

Läs mer om Dagens Nyheters sätt att tänka kring publiceringar i Medievärlden.

***

Fokus har haft det minst sagt tufft ekonomiskt de senaste åren. Att de inleder ett annonssamarbete med magasinet Affärsvärlden med en uttalad ambition att konkurrera med Dagens Industri är intressant. Fokus köpte nyligen Vetenskapsmedia och har planer på att bygga ett mediehus.

Det är intressant och offensivt tänkt – men samtidigt säkert inte det lättaste. Med över 100 miljoner i sammanlagd förlust sedan starten måste man göra något nytt eller lägga ner.

Fokus startades 2005 och hade på den tiden en unik position på den svenska mediemarknaden. Den fördjupning och det litterära angreppssättet på nyheter och politik var ovanligt på den svenska marknaden. I dag ser medielandskapet helt annorlunda ut, den smarta telefonens genombrott kom två år efter Fokus grundades. Vi konsumerar alla medier på ett helt nytt sätt, men min känsla är att Fokus fortfarande gör ungefär samma sak som man gjorde vid starten.

Jag tror att det finns en framtid för riktigt stark fördjupande journalistik, som ju är Fokus grund. Jag vet också hur svårt det är för en i sammanhanget liten redaktion att varje vecka producera kvalitetsjournalistik som mäter sig med de stora drakarna.

I dagens upplaga av Fokus är nästan alla texter skriva av män. På sidan 10 skriver Ann Charlott Alstadt en krönika och på sidan 48 skriver Nina van den Brink två bokrecensioner. Resten av tidningen är skriven av män. Säkert bara ett olycksfall arbetet.

Läs mer här.

***

Förra veckan fick jag i Journalistförbundets podd lära mig vad "förslask" är för något. Den här veckan har Jonas Nordling kompletterat med begreppet "efterslask". Som i det här fallet blir obegripligt om man inte har förslasket. Mellan slasken finns det en intervju med Anna Åberg, som är chef för Dagens Nyheters digitala kanaler. Jag har inte hunnit lyssna på den, men den verkar lovande.

Lyssna på Journalistpodden här.

***

I tisdags morse modererade jag en panel om villkoren för egenföretagare i mediebranschen. Tack alla ni var på plats för frukostsnacket och tack till panelen som bestod av Mattias Göransson, chefredaktör Filter, Malin Ekman, skribent knuten till Svenska Dagbladet. Kolla Resumés Insta om ni vill se hur trevligt vi hade.

***

Läs Resumés mediebloggare Unn Edberg om hur du kan göra marknadsföringen till en del av din produkt.

***

Ikväll fredag har Steven Spielbergs journalistfilm "The Post" premiär på bio. Handlingen kretsar kring kampen mellan Washington Post och New York Times i slutet av 60- och början av 70-talet. Meryl Streep är fullkomligt briljant i rollen som ägaren Katherine "Kay" Graham som slits mellan att stå upp för journalistiken och inte samtidigt riskera tidningens existens. Filmens grundläggande tema om vad journalistikens roll i samhället är lika aktuellt idag som 1971, när "Pentagon Papers" läckte ut till New York Times och Washington Post.

***

Hemma hos oss är det dock en annan Spielbergfilm som ständigt går på repeat: ET. Jag hade nästan glömt hur fin den är.

***

Helgens läsning på Resumé: Från och med klockan 20.00 ikväll fredag kan du läsa #helgintervjun med Aftonbladets före detta politiska chefredaktör Karin Pettersson. I #karriärsöndag har vi träffat Johar Bendjelloul som nyligen har lämnat Sveriges Radio för Dagens Nyheter.

***

Trevlig helg!

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.