Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Måns Herngrens nya kampanj för Lidl

Publicerad: 25 mars 2010, 08:03

Mer fokus på kvalité och ett helt nytt kommunikationskoncept. Det står Lidl inför när man nu styr om sin kommunikation. Premiären för kampanjen och tv-reklamen är idag, torsdag. Bakom spakarna står regissören Måns Herngren.


Ämnen i artikeln:

Måns HerngrenLidl

Efter flertalet år med den karakteristiska ”familjen ”Von Lidl” åker den nu ut. In kommer istället ”Lidl John”, och ett helt nytt kommunikationskoncept.
– Efter en undersökning såg vi tydligt att väldigt många vet att vi är billiga, men att många inte förknippar oss med lågt pris–och hög kvalité, något som vi nu vill ändra på, säger Caroline Persson, marknadschef på Lidl.

I kampanjkonceptet som har tagits fram med den nyförvärvade reklambyrån Grey, kommunikationsbyrån JMW samt mediebyrån Scream är fokus nu på att lyfta fram hög kvalitén, och orsakerna bakom till att man kan hålla priserna nere. I centrum står butikerna, med karaktären ”Lidl John” i huvudrollen.
– Det gamla konceptet var bra på att positionera oss som billiga, men vi känner nu att vi måste bli ännu bättre på att framhäva att vi förutom lågt pris även har hög kvalité. Vi har tills nu varit dåliga på att kommunicera detta, och vi tar på oss det, men hoppas och tror att det nya konceptet ska göra jobbet.

Huvudmedie i kampanjen är tv,  där filmerna är ledda av underhållaren och regissören Måns Herngren.
– Vi hade en pitch där vi bjöd in ett antal olika regissörer. Måns var den vi tyckte tolkade oss bra, och han fick också till en bra tonalitet i filmerna, säger Caroline Persson.

Den nya approachen, säger Caroline Persson, ingår i ett långsiktigt arbete där även nätet kommer att uppta en allt större roll.
– Det blir en lite ny arena för oss, men jag tror att nätet kommer att bli viktigare och viktigare som kommunikationskanal. Det nya konceptet ligger också i linje med vår nya öppenhet, och vi har en förhoppning om att folk långsiktigt sett ska ta till sig detta.

I dagsläget har Lidl 148 butiker i Sverige, inför kampanjens start har nu en intern informationsturné precis avslutats där man berättat syfte och mål med kampanjen.
– Vi växer i stabil takt, och det är viktigt att få ut informationen internt också så att alla kan ta till sig och förstå konceptet, säger Caroline Persson.

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

Måns HerngrenLidl

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.