Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Måns Zelmerlöw varnas av myndighet – kan ha brutit mot lagen

Publicerad: 10 juni 2022, 12:11

Foto: Christine Olsson/TT

Måns Zelmerlöw kan ha brutit mot lagen när han marknadsfört sitt vin, det menar Konsumentverket, som i en skrivelse till programledaren och musikern uppmanar till frivilliga rättelser.


Ämnen i artikeln:

Måns ZelmerlöwKonsumentverketAlkoholreklamNyheter

Måns Zelmerlöw har, som så många andra svenska kändisar, ett eget vinmärke att skryta om. MZ by Måns Zelmerlöw består av mousserande rosévin, rött vin och cava. Och precis som andra kändisar så gör popstjärnan reklam för vinet på sina sociala medier, bland annat Instagram. 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Instagram är blockerad under “Visa våra partners”.

Nu varnas han av Konsumentverket, rapporterar Dagens juridik. Anledningen är att reklamen på Instagram bryter mot lagen om måttfullhet, enligt Konsumentverket. 

I en skrivelse till Måns Zelmerlöw, pr-byrån PR & Beyond och vinleverantören Hermansson & Co skriver myndigheten att man uppmärksammat marknadsföringen på Instagramkontot under sitt tillsynsarbete, och att man anser att det strider mot såväl måttfullhetskravet i lagstiftningen som bildregeln i alkohollagen. 

Bland annat hänvisar Konsumentverket till ett inlägg där Måns Zelmerlöw kallar förpackningen för ”kul”, ”uppskattad” och ”uppseendeväckande”. Konsumentverket menar att påståendena om förpackningen är irrelevanta, men kan locka folk till köp. I ett annat inlägg skriver artisen och programledaren om vilken mat som passar med vinet, och även där gör Konsumentverket bedömningen att det kan bryta mot måttfullhetskravet. Inläggen är i skrivande stund bortplockade.

”Konsumentverket vill påpeka att den marknadsföring som förekommer i detta brev endast är ett urval av den marknadsföring som bolaget anses ansvara för. Måns Zelmerlöw rekommenderas därför att se över samtlig marknadsföring för att säkerställa att den är förenlig med de lagar och regler som gäller för marknadsföring av alkohol”, skriver Konsumentverket vidare. 

Måns Zelmerlöw har nu fått möjlighet att yttra sig i ärendet, och myndigheten betonar att man gärna ser frivilliga rättelser.

Redaktionen

Reporter

red@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.