Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag07.06.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Mardrömssiffror för Bonnier

Publicerad: 12 April 2010, 12:05

Tro inte att krisen är över. Den amerikanska magasinsannonseringen första kvartalet föll jämfört med första katastrofkvartalet 2009. Bonniers magasin tillhörde de som tappar mest. Nu gör förlagen reklam, för magasin som annonsmedia, i en Youtubefilm.


Ämnen i artikeln:

Jonas BonnierBonnier

Jonas Bonnier är styrelseordförande för Bonniers amerikanska tidskriftsförlag Bonnier Corp. Foto: Björn Elgstrand

Just när vi trodde det var över. I förra veckan rapporterade amerikanska Publishers Information Bureau om minskad annonseringen med 9,4 procent i tidskrifter under årets första kvartal. Då ska man minnas att första kvartalet 2009 rapporterade en annonsnedgång med 25,9 procent.

Årets första kvartal var alltså sämre än förra årets katastrofsiffror.

Några kategorier visade dock på en svag uppgång i annonsering. Försäkring, fastigheter och bilar ökade något efter årsskiftet. Å andra sidan minskade läkemedel, transporter och – media.

Bäst gick det för livsstilstidningarna. Många av de magasin som var nära ruinen förra året gjorde uppryckningar. Wired, InStyle och Entertainment Weekly ökade mycket till exempel. Bäst gick det för People StyleWatch som ökade antalet annonssidor med 134,4 procent.

Och under det här usla kvartalet hamnade Bonnier Corporations titlar på bottenplaceringarna. Nästan alla Bonniers amerikanska tidskrifter tappade tvåsiffrigt i procent. Sämst gick det för American Photo som minskade antalet annonssidor med 41,6 procent och Caribbean Travel & Life som förlorade 47,6 procent. Undantaget Baby Talk ökade med 24,5 procent.

Den magra annonsingången har tvingat ut de stora förlagsjättarna som nu försöker övertyga annonsörerna att magasinet inte har dött som annonskanal.

För att nå ut gör förlagen som de flesta andra i dag: lagt ut sin reklamfilm om magasin på Youtube.

Fakta: Så mycket annonser tappade Bonniers tidskrifter i USA

American Photo -41,6 procent
Baby Talk 24,5
Boating14,3
Boating Life–
Caribbean Travel & Life- 47,6
Cruising World- 10
Destinations Weddings & Honeymoons–
Field & Stream -9,2
Flying-25,5
Islands-20,5
Marlin-1,3
Motorboating-21,9
Outdoor Life2,5
Parenting Early Years10,5
Parenting School Years8,2
Popular Photography-13,4
Popular Scinece0,3
Power Cruising–
Quad off Road Magazine–
Sailing World–17,3
Salt Water Sprotsman- 20,2
Saveur22,6
Ski-16,8
Skiing-41
Sound & Vision- 21,1
Spa- 26
Sport Diver- 36,5
Sport Fishing- 16,1
Transworld Motocross-16,7
Transworld Skateboarding – 20,2
Transworld Snowboarding – 19,2
Transworld Surf- 22,6
Wakeboarding- 49
Yaching- 12,8

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Jonas BonnierBonnier

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.