Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Margareta van den Bosch

Publicerad: 4 februari 2011, 08:51

Margareta van den Bosch, H&M:s chefsdesigner, mitt under brinnande modevecka.


Margareta van den Bosch

Är mode viktigt?
– Det är klart det är. Det avspeglar människors personlighet. Kläder är något som folk använder varje dag oavsett intresse.

Varför går du på modeveckan?
– Det är själva visningarna och att få se svenska modeskapare. Det här är några dagar som är oerhört viktiga för svenska designer. Det är många utländska aktörer på plats och intresset är stort.

Vad betyder Stockholms Fashion Week för svenska modeskapare?
– De är en chans att visa upp sig både för kunder och för pressen. Det finns inget bättre tillfälle än nu att få uppmärksamhet för sitt skapande.

Är inte svensk design lite överskattad på hemmaplan?
– Det tror jag inte alls, svensk design är på frammarsch. Det kommer fram nya märken hela tiden. Det märkte jag inte minst när jag satt med i juryn för Rookiepriset, det är fler nya och spännande designer än tidigare år.

Hur ska man vara klädd på mode­veckan för att nätverka med framgång?
– Jag tror inte att nätverkande har något med klädsel att göra.

Vilken svensk kändis skulle du vilja ge en makeover?
– Jag tycker inte om makeover. Alla måste få vara sig själva. Jag gillar inte attityden att man ska recensera andra hela tiden. Man måste acceptera hur andra vill vara klädda.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.