Nyheter
Marknadsavdelningen på Daniel Wellington slaktas – 75 av 120 tjänster berörs
Publicerad: 13 juni 2022, 13:08
Marknadschefen Lotta Onajin lämnar Daniel Wellington efter blott ett år.
Foto: August Berg.
Över halva marknadsavdelningen försvinner i hajpade klockvarumärkets sparpaket. Även marknadschefen Lotta Onajin försvinner från Daniel Wellington.
Sedan tidigare står det klart att klockvarumärket Daniel Wellington genomför ett stort sparpaket, något som Breakit var först med att rapportera om.
Totalt berör nedskärningarna 200 personer av totalt 1 300 anställda. Nu kan Resumé berätta att marknadsavdelningen drabbas hårt.
– Marknadsavdelningen transformeras helt och blir betydligt mindre. Cirka 75 tjänster av 120 tjänster berörs, skriver Camilla Åstrand, global kommunikationschef och ansvarig över sociala medier på Daniel Wellington, i ett mejl till Resumé.
Hur kommer det påverka er framåt?
– Självklart kommer vi att få prioritera våra satsningar, men exakt hur är för tidigt att svara på.
Kommer ni att förändra eller anpassa er marknadsföringsstrategi på grund av sparpaketet? I så fall, hur?
– Det är för tidigt att svara på då vi är mitt uppe i den här processen.
Även marknadschefen Lotta Onajin lämnar i samband med nedskärningarna. Detta efter att ha jobbat på bolaget i nästan precis ett år.
– Jag har haft en fantastisk tid på DW med en stor transformation av hela marknadsavdelningen. Det känns helt naturligt att lämna i och med den här stora omorganisationen och vet att teamet som är kvar kommer att göra ett grymt jobb med satt strategi. Vill också passa på att tipsa branschen om de otroligt kompetenta kollegor som nu är tillgängliga för nya utmaningar, skriver hon i en kommentar till Resumé.
Daniel Wellington grundades 2011 av Filip Tysander och har därefter beskrivits som en enorm framgångssaga, som vuxit kraftigt tack vare då innovativa metoder i sociala medier. Bolaget nådde sin peak 2017 med en vinst på över 900 miljoner kronor och en omsättning på 2,5 miljarder kronor.
Det senast offentliga bokslutet är från 2020, då tillvaron för bolaget såg betydligt mer dyster ut. Då omsatte Daniel Wellington 1,4 miljarder kronor och gjorde en förlust på en halv miljard kronor.
Nedskärningarna som nu görs är för att ”snabbt skala av kostnader”, som Camilla Åstrand tidigare har kommunicerat till Breakit. I intervjun med techsajten berättade hon om att man ”försökt undvika att göra stora neddragningar på personal och i stället fokuserat på att stänga lokala kontor och en stor del av olönsamma butiksnät”. Vidare uppger man att Covids fortsatta grepp om Kina, inflation och kriget i Ukraina slår hårt mot Daniel Wellingtons kategori.
Innan Lotta Onajin började på Daniel Wellington sommaren 2021 har hon jobbat som chief of story på telekombolaget Rebtel, dessförinnan var hon vd på nu nedlagda reklambyrån Edelman Deportivo.