Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag03.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Marknadschefsvinnarna om branschutvecklingen

Publicerad: 17 Oktober 2017, 12:58

Lena Strand, Björn Larsson och Jörgen Sparredal.

Inför Sveriges Bästa Marknadschefer nästa vecka har Resumé gjort en stor enkät med fjolårets vinnare. Den här gången är det dags för Jörgen Sparredal på bet365, Lena Strand på Folksam och fjolårets slutliga vinnare Björn Larsson på Coop.


Ämnen i artikeln:

Jörgen SparredalSveriges bästa marknadscheferLena StrandSveriges bästa marknadschefer 2017Björn Larsson

Jörgen Sparredal, marknadschef bet365

Vad betydde det för dig att vinna priset?
– En rejäl löneförhöjning! Det är alltid trevligt att bli uppmärksammad. Sedan hjälper det såklart att representera ett stort bolag med resurser och att ha ett starkt team och en vass mediabyrå i Scream som backar upp en.

Vilka ser du som de intressantaste trenderna inom marknadsföring just nu? Och varför är de intressanta?
– Programmatiska medieköp och datadriven marknadsföring. Det här gör reklamen mer relevant och därmed mer effektiv. Det är även intressant att följa tillväxten på de olika mobile first-plattformar som finns och hur den yngre generationen konsumerar media.

Vilka är de största utmaningarna för dig som marknadschef just nu?
– Att hänga med i den teknologiska utvecklingen. Idag handlar nästan allt om teknik. Förhoppningsvis har jag dock en fördel där då jag är mer entreprenör inom det digitala än mitt konsultjobb som marknadschef.

– Sedan är naturligtvis det faktum att linjär TV inte levererar som tidigare en stor utmaning. Det är ett en extra stor utmaning för oss som spelbolag då våra alternativ är begränsade i och med att vi är utestängda från mycket av social media mm i Sverige.

Är det någon konkurrent som du känner har gjort ett bra jobb det senaste året?
– Jag tycker inte att det har hänt så mycket i vår bransch det senaste året. Det beror troligtvis på att alla som kommer in och säger att de ska göra någonting nytt och annorlunda antingen får sparken eller tvingas ändra sig inom ett år. Det finns en anledning till att spelbranschen ser ut som den gör. Mycket av det fungerar. LeoVegas tycker jag dock är ett bolag som gjort mycket rätt de senaste åren. Särskilt vad gäller att positionera sitt varumärke.

Hur ser du på dina chanser att vinna i år?
– Jag är chanslös. Vi har legat lite lågt under vintern och våren för att kunna satsa hårdare nu under hösten. Det är inget vinnande koncept i den här tävlingen. Om det dock är något år jag egentligen borde vinna så är det nog i år. Trots att vi numera är etablerade i Sverige och en av de gamla stora drakarna så har vi legat i topp vad gäller nya kunder under året. Det trots att vi jobbar långsiktigt med kontinuitet och utan att alls marknadsföra bonusar eller erbjudanden. Det är något vi är väldigt stolta över och ett bevis på att även den här typen av kommunikation fungerar i vår bransch.

Lena Strand, marknadschef på Folksam

Vad betydde det för dig att vinna priset?
– Det betydde mycket och är en bra bekräftelse på att vi kommunicerar på ett sätt som verkligen ger resultat.

Vilka ser du som de intressantaste trenderna inom marknadsföring just nu? Och varför är de intressanta?
– Stor fråga som egentligen kräver ett längre svar. Men en av de intressanta trenderna är ratingtrenden det vill säga att konsumenterna gärna tar genvägar när de ska välja inför olika köp. De visar hur trötta konsumenterna är på att ta till sig information i allt brus. Det har man sett i resebranschen i många år men sprider sig till andra branscher. En annan trend är den stora inverkan olika influencers har på våra val – inte minst på ungdomarnas val.

Vilka är de största utmaningarna för dig som marknadschef just nu?
– En ökande men alltmer fragmentiserad mediekonsumtion och en ökad individualisering gör att vi behöver bli än mer effektiva för att nå ut och nå fram med vårt budskap. Detta driver kostnader. Och med en begränsad marknadsföringsbudget innebär det att vi behöver arbeta ännu smartare.

Är det någon konkurrent som du känner har gjort ett bra jobb det senaste året?
– Jag tycker flera försäkringsbolag har gjort ett bra jobb i år. Och det triggar oss att vässa vår kommunikation ytterligare.

Hur ser du på dina chanser att vinna i år?
– Jag har vunnit tre gånger senaste sex åren i kategorin försäkringar. Det vore nästan märkligt om inte någon annan vinner i år. Vinnaren är ju den som senaste året stärkt sitt varumärke mest utifrån varumärkets förutsättningar och kategorins utmaningar.

Björn Larsson, marknadschef på Coop och förra årets slutgiltiga vinnare.

Vad betydde det för dig att vinna priset?
– Att mitt duktiga team på Coop lyftes fram för modern och modig marknadsföring. Sen är det alltid roligt att bli introducerad i olika paneler med detta epitet

Vilka ser du som de intressantaste trenderna inom marknadsföring just nu? Och varför är de intressanta?
–Kanaltrenden mot ett nytt tv media. Jag tänker på Facebook som levererar vad tv gjort i 25 år men med en helt annan dramaturgi och berättar teknik
Budskapstrenden med influensers, som är en korsning mellan ett media, ett budskap och en varumärkesmarkör. Som samtidigt har hög risk och hög chans som del i marknadsmixen - antingen flyger de eller kraschar de

Vilka är de största utmaningarna för dig som marknadschef just nu?
De vanliga - hur når du ut, hur skapar du intresse och hur levererar du kundlöftet i rätt kanal vid rätt tid med rätt upplevelse och samtidigt stärker varumärket

Är det någon konkurrent som du känner har gjort ett bra jobb det senaste året?

–Alla gör bra jobb utifrån förutsättningarna

Hur ser du på dina chanser att vinna i år?
– Man skall aldrig fundera på priser utan fokusera på jobbet

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.