Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Markus Ahlms nya filmprojekt

Publicerad: 23 September 2009, 10:06

Social Clubs grundare Markus Ahlm går till Colony. Ett bolag som han kallar den ”uppgraderade versionen av den konventionella tv-avdelningen”. – Vi har en dragspelsfunktion mot byråerna, säger han


Ämnen i artikeln:

Markus AhlmColony

Markus Ahlm är redo för nästa uppdrag.
Det var i förra veckan som Social Clubs grundare lät meddela att han lämnar över ordförandeskapet för Film & TV Producenternas reklamfilmssektion till Henrik Eriksson.
Han räknar både programmässigt och lite stolt upp förbättringarna som genomdrivits under han tid som ordförande.
Det har bland annat blivit lättare att filma på Stockholms gator och torg, konstaterar han.
– Det har funnit ett stort tryck på lättnader i tillstånd, inte minst för att Stockholm som reklamscen inte ska tappa mot andra städer i Sverige. Det handlar bland annat om arbetstillfällen. Men det har även funnits ett internationellt tryck att få komma hit. En svag krona har bidragit till att allt fler byråer i de internationella nätverken vill komma hit för att filma. Och de tycker att våra miljöer är fantastiska, säger han.

Mycket av arbetet har gått ut på att definiera reklamfilmen som bransch, att sätta siffror på den för att få argument mot just beslutfattare och andra.
– Vi drog till exempel igång en studie tillsammans med Handelns utredningsinstitut för att visa den ekonomiska betydelsen av rörlig bild, säger Markus Ahlm.
– Det vi ser är ett skifte där rörlig bild tar över på allt fler plattformar, vilket också ger helt nya möjligheter för byråerna att jobba med rörligt.

Det handlar inte längre bara om 15-sekunders eller 30-sekunders spotar. Nätet ger helt andra möjligheter.
– Det är den rörliga bilden som gör att vi ser allt fler exempel på hur gränserna digitala byråer och traditionella byråerna suddas ut.
Markus Ahlm. tar bland annat den senaste filmen för Johnnie Walker som exempel, där skotske skådespelaren Robert Carlyle, i en tagning som tar sex minuter, promenerar och berättar whiskymärkets historia.
Det är en enastående bedrift, men är det verkligen framtidens reklamfilm?
– Erkänn, du såg hela filmen, säger Markus Ahlm.

Det är i insikten om den rörliga bildens nya marknader som Markus Ahlm beslutat att ta nästa steg i karriären.
Nästa arbetsplats är Colony, den rörliga tv-avdelningen som redan i dag jobbar mot bland annat Lowe Brindfors, McCann-nätverket, Ogilvy och Farfar.
Colony har bland annat varit inblandade i senaste Saab-kampanjen och höll även i Ogilvys belönande Ford-filmer.

Markus Ahlm kallar Colony för den ”uppgraderade versionen av den konventionella tv-avdelningen”.
– Vi vill skapa ett erbjudande som gör att byråerna erhåller access till de specialister som den nya typen av rörlig reklam behöver.

Rent bolagstekniskt är Colony sprunget ur kommanditbolaget Stream Nordic, som tidigare fungerade som en volymförhandlare inom reklamproduktion. Det fanns en hel del kritik mot upplägget eftersom insynen i upphandlingen var begränsad och kopplingen till enskilda byråer för stark. Dessutom kom Streams roll att kopplas samman hela kick back-diskussionen som blossade upp för fyra år sedan, i samband med att det avslöjades att Ogilvys dotterbolag Purchaser ”saltat” tryckfakturor mot kunden.  
– Colony har aldrig varit en del av Stream, understryker Markus Ahlm.
– Streams ägare Jonas Edholm fanns med vid grundandet av Colony men håller på att fasas ur bolaget och kommer inte längre vara en del av bolaget vid måndasskiftet, förtydligar han.

Colony ska från och med oktober drivas i aktiebolagsform med tio anställda.
– Vi har en dragspelsfunktion mot byråerna. Istället för att de ska bygga egna tv-avdelningar, fungerar vi som en oberoende extern underleverantör, som i sin tur upphandlar tjänster från den som vi anser är mest lämpade.
Och när de kommer till insynen är han inte orolig för kritiken.
– De flesta av våra kunder omfattas av SOX-reglerna. Det betyder också att vi måste vara transparenta i prissättning gentemot både annonsörerna och byråerna.

Och Colony handlar heller inte om skapa en prispressare inom den dyra reklamfilmen, understryker han. Oskar Bård och Hobby Film startade för ett par veckor sedan Hobby Factory som ett svar reklamfilmbranschens Ikea. Bård ser också en ökad efterfrågan på rörligt, inte minst från annonsör som tidigare inte haft tillräckliga budgetar för reklamfilmsproduktion. Hobby Factory ska bland annat vara deras alternativ.

Men Markus Ahlm verkar inte lika säker på om Bårds väg är den rätta.  
– Visst kan det finnas fördelar i volym, men jag hävdar bestämt att kostnaderna inom reklamfilmsproduktion inte går att pressa särskilt mycket. Ny teknik som till exempel RED ger mer frihet jämfört med 35 mm-film, men det tillkommer andra kostnader som gör att slutnotan ofta blir densamma, säger han.
– Självklart handlar vår affärsidé om att skapa bättre förutsättningar för projekten och slutkunderna, både vad det gäller kreativitet och ekonomi. Men väldigt få byråer och kunder är villiga att sänka kraven, däri ligger svagheten i Bårds Ikea.

Han utvecklar sitt resonemang:
– Prispressen har snarare skett inom medierna. Du får reklamtid hos de kommersiella kanalerna av den enkla anledningen att utbudet och konkurrensen ökat.

Hur tänker han då hantera sin tidigare bakgrund, kommer han att prioritera regissörerna på Social Club?
– Jag har förstås en mycket bra bild av dem, och vet vad de är bra på. Det är förstås en fördel, men tanken är ändå att vi ska arbeta mot hela marknaden.

En annan av viktig fråga är förstås sekretessen. Colony vill jobba oberoende mot byråer och annonsörer som i praktiken är varandras största konkurrenter. Och som filmproducent släpps du ofta långt in i den strategiska processen.
– Det är en viktig fråga. Men vi är bundna av mycket strikta sekretessavtal och har egentligen inga intressen av strategifrågor.

Markus Ahlms favorifilmer just nu!

Ilta Sanomat - Hasan & Partners

AMF Larven - F&B

ICA - KING

Markus Ahlm startar rörlig avdelning för rörliga bilder. Foto Andreas Elgstrand.

Peter Willebrand

Ämnen i artikeln:

Markus AhlmColony

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.