Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Mars 2006

Publicerad: 8 november 2007, 12:22


Varumärkes-SM

Jochum Forsell , vd på Initiativ Universal, behåller ledningen men han får se upp med Niklas Angergård , strateg på Storåkers McCann, som visar urstark form. Han är ensam om att ha valt Zoégas kaffe, vilket alltmer framstår som ett klokt val. Niklas Angergård är ny tvåa och puttar ned Joakim Eriksson , marknadsdirektör på My Travel, till plats nummer tre. Startfältet har brutits upp en del med en kvartett som just nu står i en klass för sig.

Tre-i-topp

Tre varumärken delar på förstaplatsen. Expert, Manpower och Red Bull har alla ökat med tolv procentenheter i varumärkeserinran sedan årsskiftet.

Björn Abild som är vd för Expert berättar att det ligger mycket hårt arbete bakom, med allt från sortimentet och personalen till butikslayouten.

– Jag tycker inte att det finns så många tydliga butikskoncept i Sverige i dag. Men där tycker jag att vi har lyckats. Vi jobbar jättemycket med vårt sortiment. Det är bättre att vi till exempel väljer ut de sex bästa kamerorna i stället för att erbjuda femton stycken för kunden att välja bland. Vi har minskat antalet leverantörer från 500 till 100, säger han.

Björn Abild berättar att eftersom butikerna är den viktigaste marknadsplatsen har de strategidagar där fyrtio butiksägare åt gången samlas för att prata igenom Experts butikskoncept från klockan nio på morgonen till sju på kvällen. I dagarna samlar Expert cirka tusen anställda för en fyrdagarskurs.

Nytt Red Bull-koncept

Red Bull har också varit aktivt under årets första månader med ett nytt reklamfilmskoncept och mer köpt tv-tid än under 2005. Red Bull sponsrade hopptävlingen Jon Olson Invitational i början av mars och i januari anordnade de ett stort skateboardevent i Björns trädgård på Södermalm i Stockholm. Ursprunget i Red Bulls sponsring är extremsport men de stödjer även triathleten Jonas Colting och Mattias Ekström som kör tävlingsbil i klassen DTM.

En annan förklaring kan vara att Red Bull har synts mycket i årets första formel-1 lopp i Bahrain, Malaysia och Australien. Fyra tävlingsbilar bär Red Bulls färger i F1-cirkusen.

Kelloggs, Röda korset och Via går det inte lika bra för. De leder bottenligan för tillfället.

Nina Malmström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.