Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 8 november 2007, 12:23
En förklaring till Svenska Spels framflyttade position är höstens lansering av nätpoker.
Den uppsjö av sajter som finns på pokersidan fick därmed konkurrens från statliga speljätten för första gången.
– Expekt är en av de mer etablerade pokersajterna i Europa och den som främst tappar till Svenska Spel. I mars spiller effekten i poker även över till sports betting online, säger Malin Odell, undersökningskonsult på NMA.
Hon fortsätter:
– Svenska Spels framfart under första kvartalet är intressant eftersom branschen är oerhört konkurrentutsatt, inte minst online. Onlinespelandet exploderade för drygt ett år sedan. Sedan dess har ett hårt krig pågått om både gamla och nya spelare. Att Svenska Spel är en av vinnarna är intressant ur effektivitetssynpunkt. För det är faktiskt många, Expekt inkluderade, som lägger liknande summor i reklampengar.
En annan vinnare i senaste mätningen är Coop.
– Redan i höstas började vi kommunicera varumärket Coop samlat under ett paraply. Vi har blivit tydligare, helt enkelt, säger Kristina Ossmark, chef för marknadsanalys på Coop.
– Samtidigt har vi blivit klara med omskyltningen av alla butiker, som är vår starkaste mediekanal.
Arbetet med att skylta om butikerna har pågått under hela 2006.
– Vi var först ut i Stockholm. Det har tagit längre tid ute i landet, där våra varumärken också varit betydligt fler.
– Dessutom har vi tre starka kampanjer bakom oss: ”Sunda barn”, ”Sunda mellanmål” och ”Julbordet”. Våra egna mätningar visar att de har haft effekt.
Coops reklambyrå är Lowe Brindfors, som just är i färd med att lansera ett nytt reklamkoncept för kedjan.
Stig Hoffstedt, produktionsledare, beskriver uppdraget som både komplext och traditionsfyllt.
– Vi har jobbat intensivt med Coop under sex år. Och det har varit mycket intressant att följa hur ett värderingsstyrt företag, som vilar på både tradition och historia, börjar hitta ett utrymme i nutid. Det har saknats ett tag, inte minst för att det saknats kontinuitet i ledningen.
– Vi ser starten på en spännande utveckling. Det sker en renodling för Coop Norden som innebär en återgång till att arbeta med de nationella marknaderna. Det går att hitta synergier på inköp, men de lokala marknaderna skiljer sig kraftigt åt.
När det gäller de tävlande i VMSM är det inga större förändringar i portföljerna sedan förra månaden. Samsungs marknadschef Kirsi Harju ligger kvar i täten, tätt följd av Tina Bengtsson, Findus.
Fotnot:
Varumärkes-SM är Resumés och analysföretag Nordisk Media Analys tävling. Underlaget bygger på
NMA:s mätningar av hur attityden till varumärken i ett fyrtiotal branscher förändras jämfört med föregående år. Förändringen i de tävlandes portföljer kan jämföras med hur värdet på en aktieportfölj utvecklas.
Peter Willebrand