Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Martech dominerar affärerna i branschen – byrånätverken avvaktar

Publicerad: 3 Januari 2019, 09:35

Affärerna inom tech ökar medan byrånätverken är mer avvaktande.

Foto: Mostphotos

Totalt genomfördes över 400 uppköp i kommunikationsektorn världen över under 2018. Men det är inte de traditionella byrånätverken som står bakom affärerna visar ny rapport.


Konsultbolaget R3:s M&A-rapport över 2018 visar hur martech och data växer och en minskad efterfrågan när det kommer till förvärv av byråer. Utvecklingen illustreras av att Adobe och Alibaba står som köpare flest gånger av de totalt 465 affärerna som genomfördes under förra året, rapporterar AdWeek.

Rapporten visar att byrånätverken konsoliderade och omorganiserade i en större utsträckning där WPP:s sammanslagning av JWT och Wunderman samt fusionen mellan svenska Forsman & Bodenfors och KBS bara är två exempel.

Enligt R3:s rapporten uppgick förvärven inom kommunikationsindustrin till 33 miljarder dollar 2018, vilket motsvarar en ökning med 144 procent. Endast 20 procent av förvärven utgjordes av nätverken.

Adobe var den största investeraren följt av Alibaba och IPG som förvärvade Axicom för 2,3 miljarder dollar, den brasilianska digitalbyrån Cappuccino, London-baserade social mediebyrån That Lot, ARC Public Relations och Hurrah Productions. Med förvärven är IPG det enda byrånätverket som slår sig in bland topp-fem.

Rapporten visar att antalet transaktioner inom martech ökade med 95 procent under 2018 medan förvärven bland reklam- och mediebyråer minskade med 38 respektive 39 procent.
Rapporten visar också att värdet för de köpte reklambyråerna minskade med 48 procent.

Förutom IPG återfanns Dentsu (plats 7/$970 000), Omnicom (10/$558 000) och WPP (14/464 000) på listan över de 15 största köparna i branschen.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.