Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Martin Jönsson

Publicerad: 11 september 2008, 09:38

Chef för Svd.se.  Bloggare.  Medieanalytiker. Nu också gästprofessor. Martin Jönsson höll i går sin introduktionsföreläsning i praktisk journalistik vid JMG, Göteborgs universitet.


Professor Jönsson har hållit sin första föreläsning.

Hur gick gästföreläsningen?
– Bra, tror jag. Har fått positiv respons från både lärare och en del studenter. Och jag såg ingen som somnade, på nästan två timmar.

Vilken tes drev du?
– Bland annat att framtidens journalistik kommer att behöva vara mer kreativ och lyhörd för publikens behov för att uppfattas som relevant, i konkurrens med de sociala medierna. Och att det i de sociala  medierna också görs mycket bra journalistik.

Hur alerta var studenterna, fick du några kniviga frågor?

– Jag fick bland annat frågan om jag håller med Kjell Häglund om att det är i bloggosfären man kommer att hitta den mest intressanta kulturjournalistiken i framtiden. Vilket jag gör, till delar: jag tycker ju att medierna generellt – och inte minst kulturredaktionerna – måste bli mycket bättre på att bevaka vad som sägs och händer på bloggar. Där finns det nya organisations-Sverige, det har vi inte minst sett i FRA-debatten.

Vem gör Sveriges bästa journalistik just nu?

Niklas Orrenius på Sydsvenskan kommer med en antologi i höst med politiska texter, som jag skrivit förordet till. Den är i varje fall med och slåss i toppskiktet. Över huvud taget görs mycket av den bästa journalistiken i bokform just nu. Katia Wagners "Alexandramannen", till exempel. Eller i dokumentärfilmens form: Nahid Perssons kommande film om Farah Diba är kanske det jag mest av allt ser fram emot just nu.

Vem gör den sämsta?
– Alla som inte förhåller sig till att mediekonsumtionen har förändrats i grunden och att publiken har andra krav och förväntningar på att journalistik i långsammare medier ska tillföra något nytt och eget.

Presenterar du dig som professor Jönsson eller tf chef för svd.se det närmaste halvåret?
– Jag har olika signaturer på min webbmejl. Det är som hattar, man får välja vilken som passar bäst. Men ska jag välja en titel säger jag medieanalytiker. Eller bara redaktör, som far min.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.