Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Massmedialt blir det här en uppsida för oss"

Publicerad: 19 mars 2008, 13:57

Reebok sörjer inte att det till synes säkra OS-guldet i sjukamp i dag försvann. Istället tror man nu på ökad medial exponering fram till mästerskapet.


Carolina Klüft slutar med sjukamp. Men det är inget som oroar sponsorn Reebok. Bilden kommer från en av Reeboks kampanjer med friidrotsstjärnan.

Carolina Klüfts materialsponsor Reebok tror inte att beslutet att sluta med sjukamp och satsa på tresteg och längdhopp innebär någon nackdel marknadsmässigt.
– Nu kommer det ju bli morgonsoffor där friidrottsexperter och andra ska sitta och diskutera om hon har tagit rätt beslut, och vad hon har för chanser, säger Robert Inghamn, marknadschef för Reebok i Norden och Baltikum.

Klüfts beslut påverkar inte Reeboks planering inför OS. Någon speciell kampanj där friidrottsstjärnan visas i sjukampsmiljö har inte gjorts.
– Hon kommer att synas i vår ”your move”-kampanj inför OS, tillsammans med bland annat Thierry Henry och Kinas mest kända basketspelare, säger han.

Your move-kampanjen är en förlängning av den tidigare ”I am what I am”-kampanjen som ligger till grund för allt Reeboks arbete.
– Det går ut på att vi vill att människor ska göra vad de vill med våra produkter, att vi inte vill ”pracka på” dem någonting.

Idrottsligt tror han att Carolina Klüft har en god chans att lyckas bra i framförallt tresteg.
– I längdhopp är det ju tuffare konkurrens. Men om hon lyckas överraska, och kanske till och med ta guld i någon av grenarna så är det ju ännu större för oss än om hon skulle ha tagit ett guld i sjukamp, som ju folk nästan väntar sig att hon ska ta ändå, säger han.

Tobias Wahlberg

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.