Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Mastercard tar bort namnet från logotypen

Publicerad: 9 Januari 2019, 08:36

Här kan ni se "evolutionen". Mastercards logotyp från 1966 fram till i dag.

Korttillverkaren renodlar varumärket för den digitala tidsåldern.


Ämnen i artikeln:

LogotypMastercardVarumärke

Företaget avslöjade förändringen av logotypen vid "Thre Consumer Electronics Show" som pågår i Las Vegas, rapporterar Campaign. Varumärket väljer att ta bort "Mastercard"-namnet under de röda, gula och sammanlänkande cirklarna i vissa sammanhang, till exempel inom e-handel, i den fysiska detaljhandeln och vid större sponsringsaktiveringar.

Raja Rajamannar, chefsmarknadsföring och kommunikationsansvarig på Mastercard sade i ett uttalande i Las Vegas:

– Med mer än 80 procent av människor som spontant känner igen Mastercard-symbolen utan ordet Mastercard, kände vi oss redo att ta det här steget i vår sutveckling av varumärket.

Mastercard-logotypen har haft åtta varianter sedan starten 1966, med låsningscirklarna som lanserades 1968 och det röda och gula schemat som introducerades 1990. De senaste omarbetade designen skedde 2016 och liksom nu är det designbyrån Pentagram som står bakom.

– Vi lever i en tid där vi i allt högre utsträckning kommunicerar med hjälp av symboler i stället för ord. Mastercards två sammankopplade cirklar har alltid representerat sitt strävan efter att ansluta människor. Nu blir detta mer närvarande, sa Pentagrams Michael Bierut till Campaign.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

LogotypMastercardVarumärke

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.