Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Mastiffs format till Asien

Publicerad: 8 november 2007, 12:21

De svenska tv-kanalerna prioriterar inte egenproduktioner när annonskonjunkturen svajar.Nu följer Mastiff Media Strix exempel och säljer format till helt nya marknader.


När den svenska tv-marknaden är iskall vänder Mastiff Media näsan ut i världen. Tidigare har produktionsbolaget sålt formatet Klassfesten till Kina, nu fortsätter korståget i Asien.- Det händer inte så mycket i Sverige. Då får man hitta nya marknader, säger Mastiff Medias vd Brita Sohlberg.- Å andra sidan satsar både TV 3 och Kanal 5 i höst. Men överlag råder det en försiktighet och det gäller generellt hela marknaden.Den nya marknaden är Indonesien. Bolaget har sålt Valvet (The Perfect Crime) till landet. Den största kommersiella kanalen RCTI, med en signal som , enligt egen uppgift, når 150 miljoner indonesiska hushåll ska sända 52 avsnitt av Valvet.I Danmark har Mastiffs format Sjätte Sinnet visats med stor framgång. Tio nya avsnitt är planerade med start i höst.Framgångarna med frågesporten, med ockulta inslag har fått Turkiet att öppna ögonen. I höst startar programmet i en av Turkiets fem största kanaler.En femdagarsvariant av Klassfesten hade premiär i veckan i den franska kanalen France 3. Man hade hoppats på en share på 10, men fick 12, vilket betyder ca 2,5 miljon tittare. - Och ändå går det klockan 20.00. Rakt mot alla tunga nyheter som fransmännen älskar, säger Brita Sohlberg. Även exporten av Klassfesten fortsätter. Nu är det Tyskland som vill visa formatet.- Att över huvudtaget komma in på de franska och tyska marknaderna är väldigt viktigt. De asiatiska marknaderna är kanske mer exotiska men det är mer pengar i Tyskland och Frankrike, även om volymerna är större i till exempel Indonesien.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.