Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Mathem drog tillbaka annons med kvinna i slöja: ”Vi förstår att den uppfattas som tondöv”

Publicerad: 19 oktober 2022, 11:57

Twittrare reagerade på annonsen från Mathem med en kvinna i slöja som beställer varor från Mathem, eftersom den associerades till situationen med massprotesterna i Iran.

Foto: TT / Emrah Gurel /Mathem

Mathem har dragit tillbaka en annons med en kvinna i slöja som beställer varor från Mathem genom sin mobiltelefon, efter kritik i sociala medier.

Ämnen i artikeln:

NyheterMathemKritik

Nellie Pilsetnek

nellie.pilsetnek@resume.se


Flera medier har rapporterat om den annons som Mathem dragit in efter kritik i sociala medier.

Twittrare reagerade på annonsen från Mathem med en kvinna i slöja som beställer varor från Mathem, eftersom den associerades till massprotesterna i Iran och tragedin med en kvinna ung kvinna som dog efter att ha blivit gripen. Många demonstranter menar att hijaben är en symbol för ett patriarkalt kvinnoförtryck som utövas av mullaregimen. 

LÄS MER: ”Mathem misslyckas med att stå upp för mångfald när det blåser” 

Enligt Expressen skriver en kritiker på Twitter publicerade en skärmdump på Mathems annons och skrev att ”kvinnor i Iran mördas för sin rätt att slippa bära hijab”. 

Andra Twitterkonton anklagade Mathem för att ”stötta islamisering och kvinnoförtryck” och uppgav att de skulle bojkotta bolaget. 

Twitterkonton anklagade Mathem för att ”stötta islamisering och kvinnoförtryck” och uppgav att de skulle bojkotta bolaget.

Foto: Mathem

Det var den 16 september som Mahsa Jina Amini, 23, dog efter att den så kallade moralpolisen gripit henne eftersom hon var sin hijab på fel sätt. På kroppen fanns skador som tyder på att hon misshandlats till döds. Efter det började människor i Iran demonstrera.

Efter reaktionerna meddelade Mathem att de skulle dra tillbaka annonsen.

”Mathem tar avstånd från all form av förtryck. Vi finns till för alla människor i samhället. Reklamen som figurerar producerades för flera månader sedan. På grund av vad som händer just nu i Iran förstår vi dock att den kan uppfattas som tondöv, och kommer därför att ta ner den”. 

Till Expressen svarar Lotta Olofsson, pressansvarig i ett mejl på frågan om Mathem anser, liksom många av dem som kritiserat annonsen, att slöja/hijab är en symbol för islamistiskt kvinnoförtryck:

”Det är inte Mathems sak att avgöra hur människor ska klä sig. Vi står för mångfald och finns till för alla människor i samhället, och det är också det vi vill kommunicera med vår reklam”.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev