Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Matsmart och två andra bolag fälls för vilseledande reklam

Publicerad: 9 november 2022, 11:30

Matsmarts reklam fälls som vilseledande, annonsören pekar på ett tekniskt fel som gjorde att erbjudandena blev fel. Även Kraftringen och Aimo park har brustit och RO fäller dem båda för vilseledande reklam.

Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenNyheterReklam

Alicia Price

alicia.price@resume.se


Lounge Underwear, som säljer underkläder, fälls för könsdiskriminerande reklam av Reklamombudsmannen. Det är marknadsföring inför en rea där två kvinnor iklädda underkläder har dragkamp, vilket anmälaren menar inte har något syfte förutom att sexualisera kvinnorna. 

Lounge Underwear har fått möjlighet att yttra sig men inte gjort det. Reklamombudsmannen bedömer att dragkampen inte kan anses motiverat i kontexten, och att kvinnorna framställs som sexobjekt. Lounge Underwear har tidigare haft samarbeten med influencers som Therese Lindgren och Isabella Meisner, som båda fällts av RO för bristande reklammärkning.

LÄS MER: Therese Lindgren fälls av RO för smygreklam 

Matsmart fälls av RO för vilseledande reklam. Reklamen i fråga är ett sponsrat inlägg på Facebook, där man skrivit att ”Du sparar alltid 20-80% när du handlar hos oss!” och samtidigt visat upp en vara med bara 14 procents rabatt. 

Matsmart skriver i sitt yttrande att det handlar om ett tekniskt fel, något som man ser över och kommer se till inte händer igen. RO menar att det tekniska felet för att storleken på besparingen inte stämmer med reklamen, och fäller reklamen.

Även Kraftringen fälls för vilseledande reklam efter en reklam på hemsidan. Där har man skrivit att fordonsgas är bättre för miljon än bensin och diesel, och att man dessutom får 30 procent lägre bränslekostnader. Men klickar man sig vidare så visar det sig att gasen är dyrare än bensin och diesel. Kraftringen menar att felet handlar om att man inte uppdaterat jämförelsen efter att priserna på gas ökat efter kriget i Ukraina, och man har sedan dess ändrat texten. Men det stämde när man först publicerade påståendet.

Reklamombudsmannen håller med anmälaren och menar att det inte kan förväntas att en genomsnittskonsument kommer uppfatta påståendet vid flyktig kontakt. Därför fälls Kraftringen för vilseledande reklam.

LÄS OCKSÅ: Grisföretagarnas kampanj retar gallfeber på kosttillskottsbranschen: ”Det värsta jag har sett

Aimo park fälls för vilseledande reklam efter en reklamskylt i ett parkeringshus, där det står att appanvändare kan betala helt utan extra avgifter. Men enligt anmälan måste man betala en serviceavgift utöver parkeringsavgiften i parkeringshuset. Aimo menar att man helt enkelt missat att byta ut skyltarna i samband med att man infört serviceavgifter i hela landet, och önskar att anmälan ska lämnas utan avseende. Men RO bedömer att reklamen är vilseledande, eftersom alla reklamenheter ska bedömas för sig. Att annonsören inte har haft som avsikt att vilseleda konsumenter har ingen vikt för bedömningen.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev