Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag20.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Mattias Andersson

Publicerad: 8 Juni 2009, 13:31

Nätverket Scholz & Friends Agenda har skött EU-parlamentets reklam och PR, inför valet. Den svenska delen av nätverket ser valet som en seger, med ett ökat svenskt röstdeltagande och färre EU-skeptiska partier representerade i parlamentet.  Mattias Andersson är vd på Friends Agenda.


Ämnen i artikeln:

Mattias Andersson

Mattias Andersson, vd Friends Agenda

Vad har ni gjort i Sverige?
– Vad vi gjort och inte gjort är inget som jag kan kommentera.

Men det är väl knappast vara en seger för det stora pr-jobbet med tanke på att röstdeltagandet gick ned i Europa?
–Den är en riktig fråga, men man kan ändå konstatera att Sverige hamnat i mainstream-klassen och brutit en nedåtgående trend medan övriga Europa backar. Analysen är att många faktorer spelar roll. I branschen talar man om verksamhetsproblem och kommunikationsproblem, du kan till exempel inte sälja en dålig bil oavsett hur bra reklam du gör. Valdeltagandet sjönk till exempel mest i baltländerna, vilket säkert kan förklaras med besvikelse på EU, utlöst av det ekonomiska läget i de länderna.

Vad är problemet?
– Mediemässigt har EU-parlamentet fortfarande ett problem med nå ut. Mycket är förankrat nationellt politiskt. Det går inte att svänga den skutan med lite pr och annonser.  Det är fortfarande en lång resa.

Röstade du själv?
–Ja, det gjorde jag.

Hur ska man få upp röstdeltagandet till över 50 procent nästa gång?
–För att återkoppla till verksamhets– och kommunikationsproblematiken: verksamhetsdelen innebär att man måste lyfta vikten av Europafrågorna. Jag brukar ta Danmark som framgångsrikt exempel, som genom att metodiskt lyfta in de dagsaktuella EU-frågorna i Folketinget ökat intresset.
–Piratpartiet är  ett svenskt exempel på ett parti som nått stora framgångar enbart genom att agera på en Europa-fråga.  Även Miljöpartiet verkar ju numera uppfattas som ett konstruktivt parti som jobbar med frågor som verkligen kan avgöras på EU-nivå.
– När Lissabon-fördraget realiseras får ju också parlamentet en viktigare roll, vilket kanske också märks nästa gång.

Peter Willebrand

Ämnen i artikeln:

Mattias Andersson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.