Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag08.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Mattias Hansson

Publicerad: 26 Juni 2009, 18:19

Men hallå Mattias Hansson, vd på Hyper Island, som höll workshop i Cannes. Har du avslöjat Sverige hemliga webbtrolldryck för världen nu?


Ämnen i artikeln:

Mattias HanssonHyper Island

Mattias Hansson, vd på Hyper Island

– Ha, ha. Nej, Vi är en liten ingrediens i den trolldrycken, men det finns andra delar också. Som bredbandsinfrastruturen, allt kapital som strömmade in under IT-boomen, personal-pc-satsningen. Och inte minst: Vad skulle vi annars göra? IT har varit en fantastisk chans för ett litet land i utkanten av världen. Vi hittade en nisch att bli bra på och vi tog den.

Hur många kom på workshopen?
– 25 personer. Det var en besvikelse. Men de som kom stannade hela tiden. Man kan konstatera att fredag kl 9.15 är en dålig tid för sånt här.

Vad var dedt för folk som deltog?
Björn Rietz var den enda svensk som vågade komma. I övrigt var det folk från alla världsdelar.

Vad gjorde ni?
– Vi gjorde som vi gör på skolan. Vi lär studenter lära känna sig själv och hur de arbetar i grupp. Övningen var att alla fick ögonbindel, sedan lade vi ett rep på golvet och uppgiften var att de skulle ta upp repet och hålla det i en fyrkant. Utan att ta av ögonbindeln. Efteråt pratar vi om vilka reaktioner det väckte i deltagarna.
– Det här är den typen av övning som får folk att upptäcka dolda sidor hos sig själva.

Inga datorövningar alls?
– Nej. Det var helt analogt. Vi vill ge folk upplevelsen av vilka de är och hur de kan utveckla sitt lärande. Det rustar dem till fantastiska flashutvecklare, entreprenörer och digitala kreatörer.

Hur känns det nu efteråt?
– Jag är jätteglad över att bli inbjuden och ha fått göra detta. Och vi har haft så många riktigt, riktigt bra möten. Det är det som gör det värt att åka till Cannesfestivalen.

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

Mattias HanssonHyper Island

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.