Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Max är bäst i snabbmatsklassen – för tredje året i rad

Publicerad: 17 Oktober 2019, 10:58

För tio år sedan erbjöd Max klimatmärkt meny. År 2019 kom den klimatpositiva burgaren. När konkurrenterna hänger på klimatsatsningen stärks Max varumärke ännu mer. Det gör Tobias Karlsson till Sveriges Bästa Marknadschef i kategorin snabbmat.


Ämnen i artikeln:

MaxMax Hamburgare

Greta Thunberg är Sveriges yngsta makthavare – långt mer mäktig än de flesta vuxna i det här landet. Enligt FN har vi mindre än ett decennium på oss att få ordning på klimatet. Samtidigt fortsätter den svenska konsumtionen att öka. Hur gör man när alla varumärken vill positionera sig inom den gröna vågen? Formulär 1A: den enkla vägen är inget alternativ och det ska kännas.

Norrländska Max Burgare har gjort förändringen. Eller vad sägs om detta? År 2008 var man först i världen med att lansera en klimatmärkt meny. År 2016 femdubblade man utbudet av gröna alternativ. Utsedd till Sveriges mest hållbara snabbmatskedja.
Med detta i ryggen kan marknadschefen Tobias Karlsson titulera sig vinnare av Sveriges bästa marknadschef i kategori snabbmat för tredje året i rad. I en mycket tuff konkurrens­utsatt kategori sopar Max banan med konkurrenterna i Xtremes mätning. Tobias Karlsson inledde sin resa som marknadschef på Max för drygt tre år sedan och hade då en bred erfarenhet från marknadsjobb på bland annat Polarn o. Pyret, Plantagen och Ica.

Att Max var tidigt ute med sitt miljövurmande gör nu att man har ett försprång i positioneringen, och att fler och fler nu hoppar på vegotrenden tycks bara stärka dem ännu mer. Ytterligare en anledning till ökningen är troligtvis också att det är en svensk kedja. McDonald's har inte ens chans. Allt detta har Tobias Karlsson tagit till vara på och drivit igenom en kaxig marknadsföring där man inte är rädd för att sticka ut hakan.
Ett av de senaste dragen är "klimatpositiva burgare". Ett uttryck som lett till många debatter och som används flitigt även av andra annonsörer. Men som sagt, det ska göra lite ont.

Max har ökat investeringarna i nästan alla medieslag. Mellan 2017 och 2018 ökade man sina investeringar med nästan 20 procent till 221 miljoner kronor. Tv är fortfarande den viktigaste kanalen med en andel på 75 procent.
Målet är nu högt satt på Max – att varannan måltid ska vara annat än rött kött 2022.

Starka attribut: Rent, hälsosam, kvalitet, modernt, miljö, etiskt.
Ökade: Andelen som föredrar Max ökade med 12 procent.
Reklambyrå: Acne.
Mediebyrå: Starcom.
Pr-byrå: JMWGolin.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Ämnen i artikeln:

MaxMax Hamburgare

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.