Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 9 mars 2018, 10:13
Ett W istället för ett M. Genom att vända på sin logotyp uppmärksammade snabbmatskedjan den internationella kvinnodagen.
Under torsdagen vändes McDonald's gyllene bågar upp och ned i USA i syfte att uppmärksamma internationella kvinnodagen. Istället för ett 'M' visades alltså ett 'W', för 'women', i digitala kanaler, och på de anställdas kläder och på förpackningar på vissa restauranger i USA.
En restaurang i Kalifornien vände även på den fysiska skylten utanför restaurangen, skriver Business Insider.
"För att fira kvinnor över hela världen, och för första gången i vår varumärkeshistoria, vänder vi på våra ikoniska bågar under internationella kvinnodagen för att fira kvinnors exceptionella prestationer och särskilt i våra restauranger", skriver McDonald's mångfaldschef Wendy Lewis i ett uttalande.
På Twitter fick McDonald's utstå en del kritik för vad som sågs som en ytligt gest.
"Ni kan också ge rimliga löner, bättre förmåner, jämlik lön, legitima karriärvägar framåt, betald föräldraledigheter... Eller så kan ni vända på er logo, det funkar också", skrev en användare som tidningen Fortune refererar till.