Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag08.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

McDonalds förlorar varumärkesstrid – kan inte bevisa att de säljer Big Mac

Publicerad: 21 Januari 2019, 08:25

I en av de mest bisarra varumärkestvisterna på länge underkände EU i förra veckan McDonalds bevisföring för att hamburgerkedjan säljer den produkt man är mest förknippad med – Big Mac.


Ämnen i artikeln:

McDonalds

I fyrtio års tid har den irländska hamburgerkedjan Supermac levt sida vid sida med världens största hamburgerkedja. Men när Supermac nu vill expandera utanför de irländska gränserna måste varumärket och eventuella konflikter testas av European Union Intellectual Property Office (EUIPO).

Och varumärkesdomstolen kom förra veckan fram till ett oväntat beslut – de underkänner McDonalds bevis för att hamburgerkedjan säljer Big Macs, det rapporterar The Guardian.

Säkra på sin sak bifogade McDonalds säljsiffror för Big Macs, menyer, broschyrer och förpackningar från England, Tyskland och Frankrike som bevisföring. Vid sidan av det bifogade man även screenshots från ytterligare 18 europeiska länders McDonalds-hemsidor samt en utskrift från McDonalds Wikipedia-sida.

Trots bevisen och att McDonalds bevisligen sålt Big Macs väldigt länge valde alltså EUIPO att döma till Supermacs fördel.

Anledningen är att EUIPO anser att bevis med ursprung från en av de två parterna, i den här frågan McDonalds, inte är att betrakta som tillförlitliga.

Enligt Slate menar domstolen att de bevis McDonalds förde fram inte specificerade var eller hur man kan köpa en Big Mac. McDonalds visade heller inte upp någon bevisföring för att broschyrerna, menyerna och förpackningarna faktiskt användes.

Kvar blir då Wikipedia-artikeln, ett bevis EUIPO inte heller gav mycket för.

Redan för fyra år sedan var Supermac och McDonalds inblandade i en liknande varumärkesstid, en strid McDonalds gick vinnande ur. Anledningen till varför man den gången lyckades gå segrande var att man i bevismaterialet bifogade flera varumärkesundersökningar som visade att Big Mac var något som var tätt sammankopplat med McDonalds.

McDonalds har redan överklagat beslutet.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

McDonalds

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.