Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

McDonalds härmar klassiker

Publicerad: 31 Januari 2011, 11:19

McDonalds drar igång ett nytt manér för marknadsföringen av sitt ”Great taste of America”. Här är filmerna som DDB Norden har tagit fram åt snabbmatskedjan.


Ämnen i artikeln:

DDBMcDonalds

– Tidigare har det varit mycket matfokus med slow motion-bilder på ingredienser som faller. Nu byter vi upplägg och dramatiserar temat baserat på stora och kända filmcitat, hämtat från filmer som Gladiator och The Shining bland annat, säger McDonalds marknadschef Staffan Ekstam.

Den nya kampanjen startar imorgon och pågår fram till den 14 mars. Varje vecka kommer en ny hamburgare och således sänds en ny film per vecka. Kampanjen kommer att gå tungt i tv och på webben. Fokus ligger på Facebook där en tävling kommer att pågå i anslutning till de filminspirerade reklamspottarna.

– På det temat har vi sedan en tävling där man kan ladda upp sina egna imitationer av mer eller mindre kända filmer, säger Staffan Ekstam.

Tävlingen görs i samarbete med bilmärket Chevrolet, ett annat amerikanskt varumärke. Förstapriset är en bil.

– Vi ramlade på varandra kan man säga och började prata. Vi har flera gemensamma kontaktpunkter, säger Staffan Ekstam om kampanjsamarbetet.

”Great taste of America”- kampanjen är framtagen av DDB i Norden, och filmerna är gjorda av DDB i Norge. Att McDonalds väljer att engagera hela den nordiska koncernen ligger i linje med dess nya strategi.

– Det är en följd av vårt mer nordiska arbetssätt, säger Staffan Ekstam.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

DDBMcDonalds

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.